Чи існувала мотопромисловість на теріторії України до 1941 року
Автобізнес LIFE | Опубліковано - 2023-08-12 19:31:12 (3238 разів прочитано)
AUTO-Consulting продовжує розповідати історію зародження виробництва техніки на теріторії України. Цього разу дослідимо, як з'являлося виробництво мотоциклів. Але тут важливо розпочати з появи першого виробництва мотоциклів на теріторії Російської Імперії, бо потім саме цей виробник буде причетним до появи виробництва і на теріторії України.
Перший мотоцикл в РІ був виготовлений на фабриці Лейтнера у Ризі. 13 березня 1899 року про це повідомив журнал «Цикліст». У перший рік було виготовлено 5 екземплярів. у 1903 році Лейтнер представив нову модель мотовелосипеду з двигуном Fafnir, яку виготовляв до 1908 року.
У 1909 році мотовиробництво починається на ще одній велосипедній фабриці Дукс. Тут теж пішли шляхом співробітництва і комплектували власні рами швейцарськім двигуном Moto-Reve. Згодом Дукс запропонує вже три моделі мотоциклів різної потужності. Але з початком Першої Світової війни мотовиробництво згорнуть.
У період 1907-1914 років Існувало ще 5 невеликих фірм, які складали мотоцикли з імпортних комплектуючих і суттєвого впливу на розвиток промисловості не відігравали. Під час 1 світової війни фабрику Лейтнера евакуюють до Харкова, де у 1916 році вона почне виробляти перші військові велосипеди за патентом фабрики Дукс.
А чи існувала мотопромисловість в Україні до 1941 року? В російських джерелах пишуть, що ні, але насправді то не так. Було три спроби започаткувати виробництво мотоциклів в Україні у цей період.
У 1930 році у Харкові в «Укравтодорі» існувала секція конструкторів, які запропонувала власну конструкцію вітчизняного мотоциклу. Харківська розробка Лабура навіть приймала участь у першій виставці мотоциклів у Москві і викликала великий інтерес. У 1931 році трест «Укрмето» організував мотопробіг, в якому приймали участь різні харківські розробки і іноземні мотоцикли. За підсумками цього пробігу на автоскладальному заводі (ХАСЗ) дають старт серійному виробництву першому українському мотоциклу ХМЗ 1-М. Вже на наступний рік було заплановано випуск 4000 таких мотоциклів, але…
У цей час відбувається запуск мотовиробництва у Ленінграді, де починають виробляти аналогічну за кубатурою модель Л-300. Харківському підприємству приходить рознарядка передати креслення до Таганрогу і припинити самодіяльність, а згодом завод взагалі переведуть до іншого відомства. На ХАСЗ встигнуть випустити лише 300 мотоциклів до 1933 року.
Ще одну спробу організувати виробництво мототехніки у Харкові на початку 30-х років
започаткує велосипедний завод ім. Петровського. Тут встановлять двигун з пасовим привідом на велосипед «Україна». Буде виготовлена навіть дослідна партія 70 од. для поштарів. Але мотовелосипед виявився дуже ненадійним і продовження не відбулося.
Ще одну спробу виробництва мотоциклів у Харкові здійснили у 1941 році. На заводі «Серп та молот» у кооперації з ХТЗ починають виробництво того самого М-72, який був скопійований з BMW R71. До речі, у Харкові найбільш успішно і швидко здійснили впровадження виробництва М-72 серед всіх заводів, але до вересня 1941 році харків‘яни встигли виготовити 123 мотоциклів М-72. Далі виробництво було евакуйовано.
Ось такі спроби започаткувати виробництво мототехніки на теріторії України були до 1941 року.
Відео-версія з унікальними кадрами справжніх екземплярів - дивіться у цьому сюжеті.
Роздрук, збереження, переклад іншою мовою або носій матеріалів, опублікованих у новинах AUTO-Consulting, допускаються лише для особистого використання. Інше використання матеріалів (зокрема, часткова чи повна публікація) допускається лише з дозволу ІАГ AUTO-Consulting. Використання матеріалів www.autoconsulting.com.ua допускається за наявності гіперпосилання на www.autoconsulting.com.ua.