Новий механізм розмитнення автомобілів, що ввозяться на територію України: чергова зручність від переходу в цифру, чи чергове випробування для бюджету та автомобільного ринку?
У Мінцифри розробили нову модель оподаткування та митного оформлення легкових автомобілів при їх ввезенні в Україну – днями Комітет Верховної ради України з питань податкової та митної політики ухвалив відповідні законопроекти (реєстр № 7466/7468).
У цілому підтримуючи необхідність опрозорення цих процедур і їх спрощення та цифровізацію, водночас, у Всеукраїнській асоціації автомобільних імпортерів та дилерів бачать суттєві проблеми із застосуванням цих новацій та напрацювали до проектів низку зауважень та пропозицій.
У ВААІД вважають пропоновані зміни власне механізму обчислення податків та митних платежів такими, що:
1) не відповідають правилам Світової організації торгівлі щодо імплементації європейського законодавства з питань оподаткування та митниці – у частині визначення митної вартості як бази оподаткування ПДВ при ввозі товарів;
2) не відповідають зобов’язанням, взятим на себе Україною при підписання Угоди про асоціацію з ЄС – у частині екологічних стандартів,
3) зменшать надходження до Державного бюджету як мінімум на розмір нинішнього надходження від сплати збору до Пенсійного фонду України при першій реєстрації автомобіля. Наразі бюджет отримує цей збір у частині усіх нових автомобілів, а також вживаних – при їх ввезенні в Україну;
4) призведуть до стимулювання до ввезення в Україну автомобілів вікових груп від 5 до 10 та від 10 до 15 років, оскільки пропонується встановити розмір базової ставки акцизного збору, який зворотньо пропорційний віку автомобіля. Іншими словами, розмір акцизу на один і той же автомобіль старішого з віком, буде меншим.
Відповідно – усе це може призвести до зменшення надходжень до Державного бюджету. Причина – такий підхід вдарить по офіційних імпортерах та дилерах, які є «білими» компаніями – тобто платять офіційну зарплату та не вдаються до мінімізації податків, а у перші місяці війни саме вони стали автомобільними донорами для ЗСУ та інших воєнізованих формувань;
Крім того, частина пропонованих новацій у законопроектах є нелогічними – як от встановлення різниці у віці автівок при ввезенні фізичними і юридичними особами зі звільненням від оподаткування ввізним митом, або необгрунтованими, зокрема – у частині звільнення від ввізного мите окремих категорій транспортних засобів тощо.
Крім того, пропоновані нововведення є такими, через які, вважають в ВААІД , Україна втратить на етапі відновлення після війни потенціал у залученні в Україну міжнародних інвесторів – автомобілебудівників. Такий потенціал є, адже на території рф припинили роботу біля тридцяти автоскладальних підприємств, частина з яких працювала те тільки на внутрішній ринок. Але ж інвесторам, які прагнуть прийти всерйоз та надовго, наявність незрозумілої їм неєвропейської моделі оподаткування ввезення автомобілів буде суттєвою перешкодою для прийняття позитивних рішень шодо інвестування.
В ВААІД вважають законопроекти 7466/7468 такими, що потребують доопрацювання та готові до діалогу. Мета у нас одна: не допустити втрат для бюджету при впровадженні цих змін у найскладніший для держави період.
Як бачимо, автоімпортери мають багато зауважень до цих законопроєктів, і вважають їх недосконалими. AUTO-Consulting також вже проводив аналіз цих проєктів. Нагадаємо, що якщо ретельно дослідити таблиці, то можна побачити, що цим законопроектом Уряд чомусь стимулює завезення вживаних автомобілів віком від 6 років і старше, а продаж нових автомобілів може взагалі паралізувати, бо на якісь моделі сумарний податок може сягнути 50.
Більш детально про законодавчі зміни і їх аналіз
|