– Богдане Адамовичу, про вітчизняні автомобілі та автобуси у масовій свідомості вкоренилася думка, що це щось карикатурне, потворне. Наскільки це відповідає сучасним реаліям?
– Якщо ви маєте на увазі анекдоти про “Запорожця”, то це радше зі сфери народної міфотворчості. Сучасний український автомобіль – це вже далеко не горбатий “Запорожець”, який відійшов у минуле разом із радянською історією. Хіба не пристойні автомобілі “Nubira”, “Lanos”, “Legansa”, які випускає Запорізький автозавод? За дизайном і технічними характеристиками я б не сказав, що вони поступаються світовим моделям відповідного класу. Та й мікроавтобуси “Богдан”, які випускає Черкаський автобусний завод, відповідають євростандартам, у чому багато наших городян, напевно, переконалося, курсуючи щодня на роботу в маршрутних таксі.
– Тобто, ви хочете повторити відому фразу телеведучої Людмили Лисенко, що не так все погано в нашому домі?
– Я хочу сказати, що разом із автомобільним ринком розвивається вітчизняне автомобіле- та автобусобудування. З’являються нові моделі автомобілів, автобусів, їхні конструкції стають досконалішими й комфортнішими. Хоча, звісно, у вітчизняному автомобілебудуванні вистачає своїх проблем, які залишились від часів економічної депресії. Та завдяки поміркованій політиці уряду в Україні затверджено концепцію автомобілебудування та програму розвитку автомобілебудівної галузі до 2005 року. В Україні діє також прогресивний Закон “Про стимулювання виробництва автомобілів в Україні”. Минулого року в Україні випущено автомобілів, автобусів та комплектуючих на суму 1 млрд. 612,5 млн. гривень, що на 122,5% більше порівняно з відповідним періодом позаминулого року. Зокрема, випуск легкових автомобілів в Україні збільшився на 172,8%.
– Розкажіть нашим читачам, де в Україні випускаються автомобілі, автобуси, тролейбуси?
– Легкові автомобілі марок “Таврія”, “Славута”, “Nubira”, “Lanos”, “Legansa” виготовляє ЗАТ “Запорізький автомобільний завод”. Після реновації виробництва в Запоріжжі освоєно виробництво близько 30 модифікацій автомобілів “Таврія”. Зокрема, модернізовано автомобілі “Таврія” і “Славута” з двигунами об’ємом 1,2 літра, 1,3 літра та карбюраторною системою живлення. На базі автомобілів “Таврія” та “Славута” створено автомобілі ЗАЗ-110280-01 і ЗАЗ-110387 для інвалідів. Або ж такі цікаві моделі, як ЗАЗ 110557-51 “пікап” з жорсткою надбудовою класу “люкс” із двигуном 1,2 літра чи ЗАЗ 110557-53 “пікап” із двигуном 1,2 літра класу “стандарт” з жорсткою надбудовою кузова та розсувними дверима. До кінця цього року в Україні буде освоєно серійне виробництво легкових автомобілів “Opel-Astra”, “Opel-Vektra”, “Opel-Korsa”. На Луцькому автозаводі збирають автомобілі марок “ВАЗ”, “УАЗ” та “ЛуАЗ”, остання модель є власне українського виробництва. Автомобілі марки “ВАЗ” складають також у Херсоні, а “УАЗ” – у Краснодоні.
Вантажні автомобілі “КрАЗ” випускає Кременчуцька холдингова компанія, а малотонажні вантажні автомобілі на базі автомобіля “ГАЗ” – “КримавтоГАЗ” і Кременчуцький автоскладальний завод.
Автобуси в Україні випускає три заводи – Львівський, Черкаський і Бориспільський. Власне, комфортабельні бориспільські мікроавтобуси насправді збирають у селищі Проліски під Борисполем. Бориспільським автозаводом створено власний науково-технічний центр, яким розроблено конструкції нових моделей особливо малих та малих автобусів на базі “Газель” та “Івеко”. Зараз проходить заводські випробування зразок нового мікроавтобуса на базі “Газель” із двигуном СТ-90 польської фірми “Андора”.
Тролейбуси випускають Дніпропетровський завод “Південмаш”, Київський АТК імені Антонова та Львівський автобусний завод.
І, якщо це цікаво нашим читачам, у галузі автомобілебудування в Україні працює 80 тисяч працівників. До речі, на одного українського автомобіліста працює 7-8 спеціалістів різних галузей: металургійної, хімічної, деревообробної, радіоелектроніки, швейної. Крім того, над розробкою автомобілів працюють дизайнери, психологи та інші спеціалісти.
– Чи має вітчизняне автомобілебудування замкнутий цикл виробництва? Адже складальний цех можна побудувати у будь-якому українському селі, використовуючи дешеву робочу силу.
– Замкнутий цикл є на Запорізькому автозаводі, де використовується лише 12% імпортних комплектуючих. На Запорізький автозавод в Україні працює 120 підприємств, які виготовляють для нього комплектуючі.
Які країни купують українські автомобілі й автобуси?
– Якщо брати автобуси, то 60% їх іде на експорт, а 40% залишається в Україні. Автобуси купують насамперед країни СНД, Азії, Африки. Так само й українські автомобілі.
– Чи правда, що на Запорізькому автозаводі можуть на замовлення виготовити персонального “мерседеса”?
– Так, якщо ви хочете купити нового “мерседеса” за меншу ціну, то робите замовлення, і в Запоріжжі вам його виготовлять. Правда, це буде не шестисота модель, а “мерседес” класу E, C, S чи ML, виготовлений методом SKD.
– Скільки за рік в Україну завозиться старих автомобілів? Адже автомобільний “секонд-хенд” підриває вітчизняний автомобільний ринок.
– Експансія старих іноземних автомобілів –конкурент вітчизняному автомобілебудуванню. І в усьому світі з цим явищем ведуть боротьбу. За рік в Україну з-за кордону завозять 200 тисяч старих автомобілів. Фактично ми інвестуємо зарубіжного виробника. Давайте зробимо елементарну арифметику. Якщо одна потримана іномарка коштує в середньому 5 тисяч доларів, то Україна щороку віддає за кордон 1 мільярд доларів. Тепер подивіться, як українське законодавство захищає свою аватомобілебудівну галузь. Загальні податкові витрати за стару завезену іномарку в Україні сягають 25-29%. Сюди входять акцизний збір, в’їздне мито, митний збір, податок з продажу, ПДВ. У Польщі податкові витрати на стару іномарку становлять 68%, в Росії – 70%, в Аргентині – 74%, в Єгипті – 130%. В Україні пробували підняти податкові витрати на автомобільний “секонд-хенд”, але у нас дуже сильне іноземне автомобільне лобі, яке не дозволяє цього зробити.
– Які ініціативи робить уряд для розвитку вітчизняного автомобілебудування?
- Нещодавно на урядовому комітеті було погоджено інвестиційну програму виробництва вантажних автомобілів та автобусів на Луцькому автомобільному заводі, в яку закладено загальну суму витрат - 496 млн. гривень на реалізацію програми вітчизняного машинобудування до 2008 року. Крім того, при формуванні щорічних бюджетів будуть передбачені кошти для закупівлі автобусів за програмою “Шкільний автобус”, а також будуть виготовлятися спеціальних автобуси і тролейбуси з низьким кузовом, у які зможуть заїжджати пасажири в інвалідних колясках.
– При вступі до СОТ вимагають зняти пільги з вітчизняного автомобілебудування. Це означає, що більш розвинуті західні автомобільні компанії знищать вітчизняну автомобілебудівну галузь.
– Це так, тому вимоги СОТ зараз уважно вивчаються, щоб якимсь чином досягнути консенсусу із Світовою Організацією Торгівлі і, водночас, захистити національного виробника автомобілів.
– То чи буде в Україні створений власний “Мersedes-Benz”? Автомобіль представницького класу, на якому будуть із задоволенням кататись українські політики, співаки, футболісти?
– Українська автомобілебудівна галузь проходить складний етап свого розвитку. Вітчизняні автозаводи мають не такі вже й великі прибутки, які використовуються для створення новітніх технологій. Всі кошти зараз вкладаються у розвиток виробництва. Хоча у наших автоконструкторів, безумовно, є амбітні прожекти. Але вони поки що залишаються на папері, тому український “Мersedes-Benz” мусить почекати до кращих часів.
|