ПРЕЗИДЕНТУ УКРАЇНИ
В. А. Ющенко
Звернення
Biд iмeнi всіx учасникiв cьoгoднiшньoгo зiбрання висловтоємо глибоку вдячнiстъ за виявлену занепокоєнiстъ долею вiтчизняного автомобiлебудування.
Вiдpодження цiєї галузi, запобiгання втpaтi її науково-технiчного, iнтелектуалъного, технологiчного та виробничого потенцiалу, нарощування обсягiв виробництва конкурентоспроможноi продукцii на внутрішньому та зовнiшнъому ринках протягом багатъох poкiв, певною мiрою стимулювалось державною пiдтpимкою автомобiлебудування, як однiєї з прiоритетних галузей економiки незалежноi Украiни.
Важливу роль у вiдpодженнi нацiонального автомобiлебудування вiдirpало залучення у галузъ iноземних iнвecтицiй, спiвробiтництво з провiдними свiтовими компанiями. Слiд зазначити, що на вiдмiнy вiд пiдпpиємств багатъох iншиx галузей економiки, пiдприємства автомобiлебудування реалiзовували iнвестицiйнi програми, орiєнтовaнi як на внутрiшнiй ринок, так i на експорт з високим ступенем локалiзaцiї.
Завдяки стимулюванню виробництва, що забезпечувалосъ вiдповiдними законодавчими актами, автомобiлебудiвникам вдалося подолати важкий перiод cтarнaцii середини 90-х poкiв, коли у 1997 роцi виробництво автомобiлiв складало лише 2 тисячi одиниць. Позитивна тенденцiя в подальшому набрала високого динамiзму. Вже у 2005 poцi порiвняно з 2000 р. внyтpiшнє виробництво автомобiлiв збiльшилося майже у 8 разiв i перевищило 211 тисяч. В кiлькiсному вимiрi доля автомобiлiв нaцiонального виробництва на внутрішньому ринку продажiв нових автомобiлiв становила 70,7 %, проти 16,3 % в 2000 роцi. Автомобiльне виробництво створило понад 35 тис. нових робочих місць, залучило до автомобiльного виробництва понад 1000 укрaiнсъких пiдпpиємств-постачальникiв. Почало активно споживати yкpaїнську продукцiю металургiйноi та хiмiчноi галузей. Автомобiлебудування стало фактично локомотивом економiчного розвитку ряду perioнiв України. Галузъ стала експортно-орiєнтованою. Остaннiми роками експортнi поставки активно нарощувалисъ i досягли майже чвертi загального виробництва
автомобілів.
'
Показники дiяльноcтi галузi могли бути ще кращими, але усталений розвиток автомобiлебудування було перервано в 2005 poцi раптовими, необrpунтованими змiнами законодавства, в тому числi вiдмiною дiї Закону «Про стимулювання виробництва автомобiлiв в Yкpaїнi» Biд 19.09.1997 N2535-97/ВP, якими були лiквiдованi Bci життєдайнi джерела розвитку та привабливостi цiєї галузi, iнвестицiйнi програми створення та модернiзацii потужностей зупиненi, а потенцiйнi iнвестори, почали розмiщати свої виробництва в Pociї, яка створила значно привабливiшi умови залучення iноземних iнвестицiй у власне автомобiлебудування.
Iснуюче на той час ввізне мито, на piвні 25%, забезпечувало вiдносний баланс в оподаткуваннi автомобiлiв iмпортних та нaцiонального виробництва. На жаль, одними з основних перешкод розвитку пiдпpиємств та факторiв зменшення конкурентоспроможноcтi були i залишаються неадаптованiсть українського законодавства до европейських норм в сферi виробництва, та в 3 - 5 разiв бiльша в порiвняннi з зовнiшнiми конкурентами, Bapтість кредитних pecypciв.
Вступ до СОТ став наступним ударом для українських автовиробникiв, так як зумовив зниження ставок ввiзного мита на автомобiлi у 2,5 рази, надавши цiнову перевагу iмпортованим машинам майже на 19 вiдсоткiв. В результатi значно збiльшилась частка продажу iмпортованих автомобiлiв та рiзко скоротилися обсяги реалiзацii автомобiлiв yкpaїнського виробництва.
Kpiм того, вступ до СОТ у серединi бюджетного року, без будь-якого перехiдного перiоду, зважаючи на специфiку договiрної практики по розмiщенню замовлень на 3-5 мiсяцiв наперед та складностi логiстики в автомобiлебудуваннi, фактично зробив вiтчизняних виробникiв заручниками укладених .на поточний рік контрактів, вимушених розраховуватись за поставки комплектуючих та. брати усе нові і нові кредити для утримання нормативних запасiв як готових автомобiлiв, так i комплектуючих виробiв до них, кiлькiсть яких у 8 разiв перевищила встановленi нормативи.
Cвітова фiнансова криза ще бiльше поглибила вкрай негативний стан
пiдприємств автомобiлебудiвноi галузi та її сумiжникiв, суттєво позначилась на купiвельнiй спроможностi населення, значно знизились обсяги автокредитування та можливостi залучення кредитiв, як для пiдтpимання господарчоi дiяльностi, так i для iнвестування в розвиток пiдпpиємств.
В результатi питома вага реалiзацii легкових автомобiлiв вiтчизняного виробництва з 42% на початку 2008 року зменшилась до 28% у жовтнi. Загальнi втрати на ринку, тiльки в частинi легкових автомобiлiв, для українських виробникiв становлять майже 3,5 млрд. доларiв США.
Замість очікуваного розширення ринкiв збуту криза зробила практично неможливим доступ навіть до традицiйних для Украiни деяких зовнiшнiх ринкiв. Якщо на початку року плани пiдпpиємств, щодо експорту складали 92,7 тис. автомобiлiв, то на даний момент вони зменшилися майже на третину.
Терміново корегуються договори з постачальниками. Замовленi комплектуючi,
як iмпортнi, так i вiтчизнянi, якi не реалiзованi в автомобiляx, лягли тягарем на фiнанси пiдпpиємств.
Складається реальна загроза масової зупинки виробництва вже у 1 кварталi 2009 року на автозаводах та сумiжних пiдприємствах, вивiльнення десяткiв тисяч працiвникiв, подальшого зростання обсягiв iмпорту та посилення диспропорцiї платiжного балансу. Очiкyванi обсяги реалiзацiї iмпортованих автомобiлiв за 2008 piк складуть біля 8,6 млрд. доларiв США.
Пiдприємства автомобiлебудування вже з жовтня поточного року почали зупиняти виробництво, а працiвникiв вiдправляти у вимушенi вiдпустки.
Аналогiчнi процеси характериi i для iнших зовнішніх товарних ринкiв. 3 цiєї ситуацiї, як вже неодноразово .пiдкpеслювалось, вихiд один: збалансований розвиток внутрiшнього ринку. І в цьому ceнсі автомобiлебудування могло б стати важливим чинником. Адже кожне робоче мiсце в автовиробництвi продукує створення 7-8 робочих місць в таких важливих для економiки Украiни галузях як металургiя, нафтохiмiя, верстатобудування, електронiка та електротехнiка, тощо. Подальший його розвиток та скоординоване спiвробiтництво, наприклад, з металургiйним комплексом дозволило б додатково збiльшити споживання автомобiлiстами продукцii металургiв в обсязi до 1 мiльйона тонн.
Подолання кризових явищ, що охопили автомобiлебудування та суттєво впливають на подальше погіршення платіжного балансу Укрaїни можливе тiльки завдяки термiновим запровадженням на державному piвні швидких та ефективних заходiв: '
- встановлення ставок ввiзного мита на ввезення автотранспортних засобiв на
piвнi 25% митвої вартості;
- видiлення за прикладом урядiв ЄС та США для стабiлiзацii фiнансового
стану підприємств автомобiлебудування фiнансової допомоги в обсязi до 300
мiльйонiв доларiв США;
- звяття заборони та стимулювання споживчих кредитів для придбання
автомобiлiв вiтчизняного виробництва;
.
- створення умов для широкого застосування фiнансового лiзингу для
виробвицтва та реалiзацiї автотранспортвих засобiв шляхом створення
державної лiзингової компанiї;
.
- вдосконалення засад та розвиток умов застосування оперативного лізингу та
продажiв автомобiлiв за системою ТRADE-IN;
- запровадження механiзму зменшення плати за користування кредитом для
виробничих потреб;
- пiдтpимка пiдпpиємств-експортерiв шляхом надання пiльгових кредитiв на
обсяг закупiвель матерiалiв та комплектуючих виробiв для виробництва
продукцiї, що поставляється на експорт;
- поновлення на митнiй територiї України дiї Мiжурядовоi угоди кpaїн СНД
щодо митного оформлення товарів за договорами виробничої кооперацiї
(Aшгабадська угода) в повному обсязi;
- започаткування державого створення промислових кластерiв, в тому числi .
для розвитку iнфраструктури автомобiлебудування.
- поновлення на митницi дії положення про режим найбiльшого сприяння
суб'єктам зовнішньоекономічної діяльності, пов'язаних з виробництвом
автомобiльної техніки.
Как видим, производители автомобилей просят от властей изменения условий работы на рынке и прямого государственного стимулирования не только законодательной среды, но и покупки автомобилей потребителями. Речь идет о том, что государственная лизинговая компания наверняка будет оперировать автомобилями только украинского производства, хотя не понятно как может быть возобновлено кредитование только отечественных автомобилей коммерческими банками. В Обращении наверняка значится программа максимум, или наоборот – это минимум? Ведь Президент поручит создать рабочую группу, по выроботке законодательства, а вот в непосредственных законопроектах может быть уже программа максимум. Судя по активности и первичности предложений, повышение пошлин до прежних 25% - это цель №1. Показательно, что в Обращении не обозначены и временные рамки действия этой пошлины, хотя в предыдущих тезисах говорилось о временной мере. Но, как известно, не бывает ничего более постоянного, чем временное.
В любом случае лобби автопроизводителей достигнет своей цели и 2009 год авторынок будет встречать уже с новыми условиями. Какими? Это зависит от силы противодействия. В активе автоимпортеров главный постулат – это требования ВТО и обязательства, которые брала Украина вступая в эту организацию. Кроме того, это миллионные платежи в бюджет и те же десятки тысяч рабочих мест, созданных в инфраструктуре продаж. Главная борьба за авторынок произойдет на этой неделе, когда будет формироваться и возможно голосоваться “Антикризисный пакет №2”. Следите за нашими публикациями.
Инф. AUTO-Consulting
Какие еще есть механизмы защиты рынка
|