Новий закон дає шанс вантажівкам, що працюють на газовому паливі, стати значно дешевшими на українському ринку
законодавство | Опубліковано - 2024-01-24 19:15:50 (3636 разів прочитано)
Електричні вантажівки та такі, що працюють на газовому паливі, Верховна Рада звільнила від сплати ПДВ до 1 січня 2026 року. Це вказано в прийнятому українським Парламентом законопроєкті №10321-1 "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо приведення деяких норм у відповідність із Законом України “Про Митний тариф України” та уточнення окремих положень", в якому міститься новий код УКТ ЗЕД 8704 60 00 00 у переліку пільгових для звільнення від ПДВ.
За інформацією AUTO-Consulting, відтепер можна імпортувати без сплати ПДВ не лише електромобілі, але й вантажівки, що працюють виключно на стисненому природному газі метані, зрідженому природному газі метані або біогазі. Але чи пропонують зараз офіційні імпортери подібні версії?
IVECO
Ще на виставці IAA в Гановері в 2016 році IVECO заявила, що робить серйозну ставку на використання газу, як палива для своїх вантажівок. Принаймні "газові" версії у IVECO тепер є у всіх сегментах. Але саме з газом IVECO пов'язує і далеке майбутнє, в той час як інші виробники роблять ставку на електровантажівки. Підтвердженням цього напрямку став концепт від IVECO – Z Truck.
Окрім дизайну концепт рясніє передовими технологіями, 29 з яких вже захищені патентами. За задумом інженерів, Z Truck має працювати виключно на біометані, хоча для його заправки підійде і звичайний скраплений газ. Двигун, що видає 400 к.с. і 2 000 Нм крутильного моменту, функціонує в парі з 16-ступінчастою роботизованою коробкою передач Powershift. Не дивлячись на футуристичні форми він був оснащений двигуном на LPG. А наскільки далеко підуть технології використання скрапленого газу можна було судити за величиною пробігу – 2200 км на одній заправці!
Середня гамма вантажівок IVECO представлена автомобілями Eurocargo, які мають екологічний варіант Natural Power – це загальна назва моделей, що працюють на стисненому природному газі. Того року модель Eurocargo була удостоєна премії "Вантажівка року-2016".
Новий газовий двигун Natural Power розвиває потужність у 204 к.с. при 2 700 об/хв. Максимальний крутильний момент, доступний у діапазоні 1400-1800 об/хв, досягає значних 750 Нм, що на 100 Нм більше, ніж у попередньої моделі. Силовий агрегат пристосований до роботи на екологічно чистому біометані, отриманому з біомаси або органічних відходів. Двигун Natural Power тихий, що важливо під час роботи в спальних районах у нічний час. Запас ходу моделі становить близько 400 км.
Окрім Eurocargo, IVECO активно просувала і вантажівки Stralis NP. Вантажні автомобілі IVECO використовували лише один тип пального, оснащені системою потужністю 460 к. с. з подвійними резервуарами для LNG.
Також IVECO перевела на природній газ і Daily, і машину попереднього покоління навіть привозили в Україну і активно тестували багато компаній. Були серед тих випробувальників і кореспонденти AUTO-Consulting. Газова IVECO Daily викликала зацікавленість і навіть вражала економічними показниками, але тоді виявилося, що недостатньо заправної інфраструктури.
У нових поколіннях IVECO теж розвиває тему газових вантажівок і вони є одним з стратегічних напрямків розвитку компанії. По крайній мірі це можна було бачити на салоні у Гановері у 2022 році.
Scania
Шведський виробник вантажівок Scania теж пропонував українським споживачам серійні версії екологічних вантажівок. Ще в рамках європейського фіналу конкурсу серед найкращих водіїв Європи Driver Competitions 2019, були як гібридні фургони, так і газовий тягач Scania G410 LNG, який має небувало низьку собівартість одного кілометра. Кореспондент AUTO-Consulting теж з ними познайомився.
Стратегія Scania на найближчі роки – впровадження "зелених" силових установок у міський транспорт. Газовий тягач Scania G410 LNG працює на зрідженому пропан-бутані, яким заправляється і легковий автотранспорт. При цьому, їде газова Scania G410 LNG просто чудово – жодного дискомфорту порівняно з дизельним аналогом немає. Це відзначили всі водії, які тестували навантажений тягач на полігоні Demo Centre у Сьодертальє. Але водночас, через різницю в ціні палива, Scania G410 LNG значно дешевший в експлуатації. За оцінками транспортної компанії, яка експлуатує подібний транспорт – економія цілком може сягати 35-40%, порівняно з дизельним автопарком. Притому, подібний досвід є і у клієнтів інших виробників.
У 2020 році Scania привезла в Україну тягач G410 Евро-6 з 13-літровим двигуном, працюючим на метані (СПГ/CNG) і активно його тестувала на різних маршрутах.
Згодом, за підсумками тестів одразу два Scania R410 CNG придбало ПАТ "Одесакабель" для перевезення власної продукції. І вантажівки працюють в Україні до сих пір.
Висновок
Насправді, Renault, DAF, MAN, Volvo та Mercedes-Benz теж мають свої версії двигунів, що працюють на природному газі чи біопаливі, або екологічну альтернативу. Таким чином імпортери вантажних автомобілів можуть швидко запропонувати дешевші на 20% тягачі для клієнтів. Зрозуміло, що кращі стартові позиції зараз у IVECO та Scania, бо їх газові вантажівки вже мають історію роботи на українському ринку. Але конкуренти теж мають досвід в інших країнах, наприклад у Польщі.
Питання в тому, чи скористаються офіційні імпортери можливістю привезти та запропонувати нашим перевізникам вантажівки з газовими двигунами по привабливій ціні? Це не так легко, як здається на перший погляд, бо перевізників потрібно знайомити з перевагами таких вантажівок і на це знадобиться не один місяць, а пільги з ПДВ на них будуть діяти лише до 1 січня 2026 року. І у помірному просуванні газових вантажівок питання ціни було важливим, але не єдиним, і не головним. Тому переваги у 20% може виявитись і не достатньо для переходу бізнесу на такий тип вантажівок. Проте все може змінитися.
Роздрук, збереження, переклад іншою мовою або носій матеріалів, опублікованих у новинах AUTO-Consulting, допускаються лише для особистого використання. Інше використання матеріалів (зокрема, часткова чи повна публікація) допускається лише з дозволу ІАГ AUTO-Consulting. Використання матеріалів www.autoconsulting.com.ua допускається за наявності гіперпосилання на www.autoconsulting.com.ua.