Крім цін існує ще одна проблема - дефіцит або й зникнення ряду доступних моделей (до 20000 евро). Деякі з них закінчили свій виробничий цикл, але інші просто перестали імпортуватися. Що відбувається в цьому сегменті та куди він рухається? Щоб дізнатися відповіді на ці та інші питання ми поспілкувались з найбільш активними гравцями автомобільного ринку України.
Бюджетний “автомат”: за скільки зараз можна купити новий автомобіль з автоматичною коробкою передач?
Обережний оптимізм: Як головні оператори авторинку оцінюють підсумки продажів за 9 місяців
Крім курсу валют, на думку Наталії Топтун, PR-менеджера Renault, серед найголовніших є дві причини зростання цін на бюджетні авто:
1. зміна логістичних шляхів: відсутність морського сполучення в Україні, перевантаження європейських портів, і, як наслідок, ріст ціни за користування послугами порту, зменшення кількості іноземних перевізників, з якими імпортер працював раніше, та водіїв відповідних категорій в Україні, в тому числі й через мобілізацію;
2. зростання собівартості матеріалів для виробництва автомобілів.
Андрій Чабанов, директор з маркетингу Stellantis Ukraine, погоджується і додає третю важливу причину:
3. Через зламану логістику, весь український бізнес мав переключитись на доставку по суші, тобто автовозами, що спричинило 3 або 4-кратний ріст цін на перевезення. А ще, висока інфляція у США та Єврозоні спричинили ріст собівартості виробництва. Це основні 3 фактори.
Дмитро Кондраков, Керівник департаменту продажів автомобілів, якості обслуговування клієнтів та розвитку дилерської мережі Nissan, визначив ще один фактор:
4. Одним з головних факторів здорожчання автомобілів стало підвищення рівня їх технологічності. Сучасні інтелектуальні системи безпеки, економні гібридні двигуни, які відповідають нормам Євро 6 та якість матеріалів оздоблення – все це підвищує вартість автомобіля. Звісно, до цього слід також додати зростання цін на сировину, особливо кобальт, а також подорожчання послуг з логістики.
Кросовери ставлять рекорди: в ЄС кожен другий проданий авто, в Україні - більше 80%
У якому напрямку розширюють дилерську мережу офіційні імпортери автомобілів
5. Вартість палива. П’яту причину додала Марія Гарань, директор «Порше Україна»: “серед іншого, через вимушене переналаштування логістичних маршрутів та зростання вартості перевезення, в тому числі через підвищення вартості пального, збільшилась також і собівартість нових автомобілів.”
“Загалом існує дві категорії причин – зовнішні та внутрішні”, – підсумовує питання Зоя Українська, PR-менеджер Eurocar: “Автовиробники вимушені підвищувати ціни через зростання вартості комплектуючих та виробництва. І хоча цей фактор так само позначається на європейських цінах, через знецінення гривні українські покупці відчувають його сильніше.”
Чому бюджетний сегмент став звужуватися?
Рівень безробіття в Україні суттєво зріс – до 25% станом на 2022 (у 2021 був 10%). Клієнт, який формує попит на бюджетний сегмент, перерозподілив пріоритети, і витрачає або накопичує кошти на життєво необхідні потреби.
“В нашій лінійці доступні всі бюджетні моделі, які імпортувались ще до війни, – говорить Андрій Чабанов: Peugeot 301, Opel Crossland, Citroen С3 або C-Elysee. Їх можна придбати сьогодні прямо в салоні. Але бюджетний сегмент насправді зменшився. Багато покупців мали змогу розмитнити вживаний автомобіль за пільговим тарифом минулого року, що призвело до суттєвого зростання імпорту вживаних автомобілів не дивлячись на війну. Зараз ці автомобілі перепродаються, що призвело також до зростання сегменту Internal resales у 2023 році.”
– Україна є частиною європейського ринку і в нашій країні пропонуються ідентичні загальноєвропейським моделі. В Європі бюджетні моделі зникли через високі вимоги до безпеки, комфорту, норм токсичності. Постачання в Україну бюджетних моделей з ринків Азії та Африки не є комерційно доцільним та обмежено війною, – вважає Дмитро Кондраков.
На думку Марії Гарань, пропозиція бюджетних моделей скорочується не тільки в Україні, а й на глобальному рівні. У першу чергу це повʼязано із загальним зростанням собівартості виробництва нових автомобілів, а також через введення більш жорстких регуляторних вимог, що стосуються екологічних та безпекових стандартів. В Україні, на додачу до вищезазначеного, стримуючим фактором є висока конкуренція зі сторони вживаних автомобілів, що постачаються у значних обсягах як з США, так і з країн ЄС.
– Стратегія розвитку європейських виробників пов'язана з вимогами європейського законодавства щодо рівня емісій. Все це здорожчує автомобілі та об'єктивно скорочує пропозицію у бюджетному сегменті. З іншого боку, щоб розробляти спеціальні бюджетні моделі, потрібно мати достатній ринок збуту, який забезпечить рентабельність виробництва. Це - щонайменше 50 тисяч однієї моделі на рік. Зрозуміло, що в Україні такого потенціалу немає, – пояснює Зоя Українська.
Чому в Україні зникає бюджетний сегмент автомобілів. Підсумки півріччя 2023
Куди поділись популярні раніше бюджетні моделі?
– Стосовно моделей Renault, – пояснює Наталія Топтун – життєвий цикл моделей Logan, Sandero, Stepway під брендом Renault, які продавалися в Україні, закінчився у 2022 році. Група Renault прагне мінімізувати кількість однакових моделей під брендами Renault та Dacia, щоб зробити модельний ряд кожного бренду унікальним. В грудні 2020 вийшли нові Logan, Sandero, Stepway під брендом Dacia. Натомість під брендом Renault випускатимуться нові моделі з іншими назвами, і одну з них ми збираємося запустити в Україні наступного року.
– Бюджетні міські Citroen C1 / Peugeot 107 та 108 закінчили свій виробничий цикл і бренд вирішив вийти з даного сегменту. Імпорт С1 та 108 був зупинений ще у 2019 році і це ні як не пов’язано з війною. Замість С4 Cactus ми успішно презентували і продаємо новий Citroen С4, який було визнано Автомобілем року 2022 в Україні, – розказує Андрій Чабанов.
Колись популярні Nissan Micra, Almera й Tiida, нажаль, зникли з продажу ще п’ять років тому через зниження попиту і бренд повністю переключився свого часу на кросовери, а зараз поступово переходить до електромобілів.
Нажаль, подібна тенденція захоплює усіх автовиробників, констатують наші співрозмовники.
– У звʼязку зі зростанням клієнтського попиту на автомобілі типу SUV, наші Бренди концентруються на розширенні пропозиції саме у цьому сегменті. Стартовими моделями в лінійці SUV в Україні є міські кросовери VW T-Cross та SEAT Arona, – пояснює Марія Гарань. Попит на автомобілі з іншими типами кузову невпинно скорочується, у звʼязку з чим вивід на ринок України додаткових моделей з цим типом кузову не запланований. Автомобілі моделей VW Golf, SEAT Ibiza, SEAT Leon на сьогоднішній день доступні до замовлення за привабливим ціноутворенням, пропонуючи клієнтам широкий вибір асистентів безпеки та функціонального оснащення у всіх комплектаціях. Додатково, на весь модельний ряд наших брендів діють програми фінансування від 0.01% річних.
Skoda досі пропонує доступні Fabia та Scala, хоча більш практичний Rapid давно зник з продажу і заміни не передбачено, - уточнює Зоя Українська. Розвиток бренду Škoda передбачає електрифікацію модельного ряду в кожному сегменті, в тому числі бюджетному.
Чи можливо істотно знизити ціни на автомобілі у майбутньому?
Чинники, які можуть вплинути на зниження ціни на авто: повернення морських логістичних шляхів, зменшення курсу валют в країні, зниження кредитної ставки. На сьогодні одним з інструментів купівлі автомобілів стає кредитна програма від Рено Україна, - вважає Наталія Топтун.
Поділяє цю думку й Андрій Чабанов, додаючи, що імпортні податки на європейське виробництво у нас і так щороку зменшують, згідно договору про лібералізацію податків. Інших суттєвих важелів на даний момент не існує.
– На сьогоднішній день, враховуючи всі обʼєктивні фактори глобального характеру, що впливають на собівартість виробництва, в т.ч. враховуючи той факт, що нові автомобілі мають ставати більш екологічними та містити розширений перелік асистентів безпеки вже у базовому обладнанні, на нашу думку, тенденції до зниження їх вартості відсутні, – каже Марія Гарань. – Тим не менш, помʼякшуючим фактором може стати доступність привабливих програм фінансування для населення та корпоративних клієнтів, як на державному рівні, так і на рівні окремих брендів.
– Зі свого боку «Єврокар» як офіційний дистриб’ютор Škoda в Україні постійно веде комунікацію з автовиробником щодо ринково-орієнтованої цінової політики для України. Але, оскільки постійно підвищуються стандарти безпеки та вдосконалюються технологічні рішення, це все впливає на кінцеву вартість продукту. Škoda давно не є бюджетним автомобілем. Це очевидно, варто подивитися, як змінився модельний портфель бренду за останні роки, – додає Зоя Українська.
Навіть попри війну, український авторинок займає непогані позиції серед європейських країн
На скільки змінились ціни на нові автомобілі за час війни. Невтішна статистика
Чи не відштовхнуть ціни клієнтів до ринку б/в?
На думку Наталії Топтун (Рено Україна), клієнта, який купує вживаний автомобіль важко переконати купувати новий, оскільки цей клієнт дивиться на кращу комплектацію вживаного авто за ці ж гроші, та ігнорує ризики щодо його подальшої експлуатації. Разом з тим, хто хоч раз купував новий автомобіль із салону дотримується думки, що найкращий автомобіль – новий автомобіль, і саме ці клієнти стають власниками нових авто із салону.
Погоджується з Наталією й Дмитро Кондраков: – Нові бюджетні та вживані авто мають різного клієнта, особливо корпоративного. Тому пряме порівняння не зовсім доцільне. Якщо казати про фізичних осіб, то імпорт виграє.
– Роздрібний покупець, здебільшого, зробив свій вибір на користь вживаного імпорту. Як результат, деякі бренди навіть зменшили продуктову лінійку через низький попит. При цьому, корпоративний сегмент купує і буде купувати лише нові авто. Але все одно через війну і економічні фактори, компанії стали рідше оновлювати свої парки автопарки, – вважає Андрій Чабанов.
Аналогічної думки притримується Марія Гарань: “Корпоративні клієнти, особливо представництва міжнародних компаній в Україні, все ж надають перевагу новим автомобілям та їх офіційному гарантійному та в цілому сервісному обслуговуванню.”
Який обсяг автомобільного ринку України у 2023 році очікують головні оператори
Тренди авторинку України: чи продовжує зростати частка сегменту SUV?
Зоя Українська взагалі переконана, що вживаний імпорт є однією з причин занепаду бюджетного сегменту нових автомобілів в Україні, адже споживач може придбати автомобіль класом вище та з більшим набором опцій за ціною бюджетного нового автомобіля.
Підсумовуючи цю тему можна констатувати, що вищенаведених причин більш ніж достатньо, щоб «поховати» бюджетний сегмент, навіть, в мирній країні. Тим не менше, вибір доступних автомобілів досі існує, про що AUTO-Consulting писав. Щоправда цінову планку довелось суттєво підняти. Наступного разу ми розкажемо про деякі бюджетні новинки, які спробують змінити стан справ у наступному році. Слідкуйте за нашими оновленнями у Телеграм
За два роки війни бюджетні авто подорожчали на 70-80% і майже зникли з ринку. Які недорогі нові автомобілі ще залишилися?
|