Автовиробники потребують більше мікрочіпів. Через іх дефіцит вони змушені зупиняти конвеєри та скорочувати перелік доступних опцій і моделей. Збільшення обсягів постачання мікрочіпів вимагають і виробники електроніки. Щоб задовольнити такий попит, компаніям, які виготовляють дефіцитні електронні компоненти, необхідно розширювати виробництво та будувати нові підприємства. А це - величезні кошти. Тому, за словами генерального директора ON Semiconductor - найбільшого у світі виробника мікросхем, Хассана Ель-Хурі, компанія не збирається будувати заводи на надії. Тобто, простіше кажучи, виробники електронних компонентів хочуть розділити свої витрати та ризики із виробниками автомобілів. Адже немає ніякої гарантії, що через рік, спровокований пандемією попит на електроніку, не спаде. А автомобілісти не почнуть використовувати якісь нові технології. Відповідно кошти, вкладені у розширення виробництва мікрочіпів, не окупляться.
Чи зник в Україні дефіцит нових авто, зумовлений чип-кризою
Як змінився попит на нові авто під час війни. Нові тренди
До того ж, виробники мікросхем незадоволені тим, що світові автовиробники ставляться (точніше - ставилися) до них зверхньо та бундючно. А з початком кризи, усі намагаються видавати себе за найкращих друзів. Про це заявив СіСі Вей, генеральний директор гіганта Taiwan Semiconductor Manufacturing.
Автовиробники вже зрозуміли, наскільки ситуація серйозна. Вони тепер не мають можливості покладатися на одного, навіть найнадійнішого колись постачальника. А також не мають права ставити цілу автомобільну галузь у залежність від одного компонента. За даними Gartner, до 2026 року середній вміст напівпровідників на 1 автомобіль перевищуватиме 1000 доларів США. А це - вдвічі більше, ніж у перший рік пандемії. Для прикладу: електричний Porsche Taycan має більше 8000 чіпів. За розрахунками Volkswagen, до кінця десятиліття цей показник подвоїться, а то й потроїться.
Відповідно, виробники автомобілів змінюють власні бізнес-стратегії. Так, Ford оголосив про співробітництво із GlobalFoundries, для забезпечення постачання чіпів. Подібні угоди у GlobalFoundries планують укласти і з іншими автовиробниками.
SkyWater Technology, виробник чіпів із Міннесоти веде перемовини із автовиробниками про спільне фінансування закупівель обладнання та партнерські інвестиції у дослідження нових розробок.
Вже згадувана ON Semiconductor підписала із автовиробниками довгострокові угоди на сумму 4 млрд доларів на виробництво мікросхем управління живленням, виготовлених із карбіду кремнію - нового матеріалу, який набирає популярності.
Японська Renesas Electronics та голандська NXP Semiconductors об'єднали зусилля для допомоги автовиробникам у розробці нової архітектури. Вона дозволить одному компьютеру централізовано керувати усіма функціями автомобіля.
Окрім цього, у General Motors, Volkswagen Group та Ford Motor були створені окремі команди для ведення прямих перемовин із виробниками мікросхем. У Nissan - інша стратегія. Тут беруть на себе довгострокові зобов”язання на замовлення та створюють більш потужні резерви. Ключові постачальники - Robert Bosch та Denso інвестують у власне виробництво чіпів. GM та Stellantis оголосили, що співпрацюють із розробниками мікросхем для розробки необхідних компонентів.
Які трансформації відбуваються на українському авторинку, у зв`язку з новими реаліями
Производители чипов останавливают поставки в РФ
Проте, аналітики вважають, що на відміну від Tesla, яка сама розробляє основні чіпи для своїх моделей, традиційним автовиробникам поки доведеться жонглювати виробництвом застарілих моделей авто. Аж до того часу, коли їхні сьогоднішні інвестиції почнуть працювати.
Нагадаємо, що світова автомобільна галузь ще не оговталась від попередньої ковідної кризи. За оцінками AutoForecast Solutions (AFS), вона з початку 2021 року скоротила світове виробництво автомобілів на 13 мільйонів штук.
Якщо скласти до купи все наведене вище, побачимо фундаментальний зсув у автомобільній галузі. Більш високі витрати, більше практичної роботи із розробки чіпів, та більше капіталовкладень, у обмін на кращу прозорість постачання чіпів.
Висновок очевидний: додаткове фінансове навантаження на автовиробників, фактично, збільшить ціни на нові автомобілі. І це, звичайно, не найкраща новина для автомобілістів. Проте, зараз, поки виробництво не встигає за попитом, це ще не критично. А до того часу, коли на ринку відновиться рівновага, можливо, і питання з дефіцитом мікрочіпів буде закрите.
Після чип-кризи авторинку загрожує новий глобальний дефіцит
|