В той час, коли найбільший автомобільний ринок світу – китайський – переживає сплеск популярності гібридних автомобілів, українці минулого року купили більше “електричок”, ніж гібридних автомобілів! В першій половині 2023 року Україна, серед інших європейських країн, демонструвала високі темпи росту сегменту гібридних автомобілів, хоча їх доля й була вдвічі меншою, ніж в більшості країн Європейського Союзу.
Продажі гібридних авто в Україні зростають найбільшими темпами, але їх доля удвічі менша, ніж в ЄС
Причини популярності електромобілів
Не зважаючи на те, що в Україні є вибір досить недорогих гібридів, попит на них міг би бути кращим. На думку AUTO-Consulting, причин більшої популярності електрокарів в порівнянні з гібридними автомобілями, декілька:
Які найдоступніші нові гібридні авто є на автомобільному ринку України
1. Податки. З 2018 року скасовано податки на розмитнення електроавтомобіля. За законодавством імпортувати електричний транспорт можна без податків, навіть без внеску до пенсійного фонду під час першої постановки на облік. Єдине, що сплачує імпортер електроавто – це акцизний податок, який є символічним – 1 евро за 1 кВт;
2. Пропозиція. Зростаюча кількість “сірих” дилерів, які пропонують все більше відносно недорогих електромобілів з Китаю. Та все більше офіційних імпортерів розширюють свою лінійку сертифікованими електромобілями;
Як розібратися в китайських автомобільних брендах. Хто кому належить?
3. Ціни. Електромобілі стають все більш доступними, тоді як гібриди за замовчуванням не можуть бути дешевшими, адже використовують дві технології (ДВЗ та EV) одночасно, та ще й з них сплачують всі податки;
4. Зарядні станції. Розширення мережі електрозаправок полегшує досвід володіння електрокаром;
Як розвивалася мережа зарядних станцій в Україні. Підсумки 2023 року
5. Пальне. Зростання цін на викопне пальне нерідко стає передумовою переходу на електромобілі;
Чому злетіли ціни на газ на АЗС? Коли зникне дефіцит і що буде з цінами надалі?
6. Тренд на “зелені” автомобілі. Задоволені власники електромобілів, на відміну від звичайних автолюбителів, частіше діляться емоціями від свого EV, спонукаючи оточуючих теж пересісти на електромобіль.
Порівняльна картина за підсумками 2023 року
В 2023 році українці придбали понад 37 тисяч електромобілів або в три з лишком рази більше, ніж в 2022-му! З них 11 047 штук (+164,8%) – це нові; ще 26 625 одиниць (+240,2%!) – вживаний імпорт.
Цікаво, що загальна кількість придбаних в 2023 році нових гібридних автомобілів на 677 більше (11 724) ніж нових електромобілів, але вживаних гібридів імпортували тільки 6416 штук або вчетверо менше, ніж вживаних електромобілів. Хоча для сегменту гібридів минулий рік видався позитивним: приріст нових склав 120,7%, а ось вживаних тільки +15,4%.
Тобто, тренд на витіснення електромобілями гібридів досить суттєвий, але скільки всього гібридів та електромобілів в Україні на даний момент?
За даними AUTO-Consulting парк гібридів на 1 січня 2024 року складає 82 870 штук і за минулий рік він зріс на 28%. Тоді як кількість електромобілів за минулий рік збільшилась на 82,4% та склала на початок року 83 363 одиниці, випередивши парк гібридного транспорту!
І як ми бачимо з помісячного графіку динаміки продажів електромобілів, тренд на збільшення кількості проданих, як нових, так і вживаних імпортних електромобілів. Якщо в січні 2023 року українці придбали 646 нових та 728 вживаних електромобіля, то в грудні вже 1192 та 3234 відповідно – зростання склало +90% та +348%!
Кількість гібридів теж зростала на протязі минулого року, що можна сказати про весь ринок загалом, але не так драматично, як електромобілів. Прогрес реалізації нових та вживаних гібридів склав 66% та 150% відповідно. Причому грудень зіпсував цю картину, коли було продано лише 924 нові гібриди, проти 1248 штук у серпні.
Які електромобілі найпопулярніші
Як бачимо з таблиці нижче, найбільш популярним електромобілем в україні лишається Nissan Leaf (22 651 штука) в двух поколіннях. Але його популярність знижується, адже продажі навіть не доросли до загального росту ринку (тільки +33%) та склали лише 5623 за весь 2023 рік. Навіть дорожча tesla розійшлась краще – 7621 штуки (+111,5%)! Причому, доля нових Nissan Leaf склала лише 3,28% від загальної кількості, решта – вживаний імпорт.
Кількість електромобілів Volkswagen стала на 230% більше. Про феномен моделі ID.4 AUTO-Consulting писав окремо, і в минулому році тільки її було продано 4389 штук! Причому, більше половини (4703 проти 4211) придбаних електричних VW були новими.
У чому феномен популярності Volkswagen ID.4 на українському ринку?
А ось практично всі імпортовані “електрички” Renault – вживані (1952). Тільки 9 штук були придбані новими. Тобто, попит на Zoe (1582 штуки) чималий, і вона ж продавалась офіційним імпортером раніше, але ціна виявилась не надто демократичною. Зате у вигляді “свіжопригнаної” з-за кордону модель виявилась досить привабливою. Як писав AUTO-Consulting, Renault ZOE із двигуном потужністю 107 к.с. здатна проїхати на одній зарядці 400 км. Проте, стартова ціна зависока і втрата у ціни – велика. Залишкова вартість – 45,11%.
Які електромобілі найменше знецінюються у 2022 році
Але справжнім рекордсменом серед брендів стала Honda, кількість електромобілів якої за минулий рік зросла на 10 138,9%! Причому майже всі вони були завезені в Україну новими (1755 штук), ще 70 були вживаними. Хітом став компактний кросовер M-NV (1016 штук), яка в першому півріччі стала навіть лідером класу B-SUV. І все це зусиллями виключно “сірих” дилерів, адже модель досі не пропонується офіційним імпортером, які не привозять до нас доступні електричні кросовери китайського виробництва, певно, за умовами договору з виробником. Тим часом, люди з радістю купують електро-кросовер всесвітньо відомого бренду, який здатен подолати понад 400 км на одному заряді та ще й коштує біля одного мільйона гривень, навіть дешевше за Volkswagen ID.4.
І таких пропозицій від сірих дилерів та китайського ринку ставатиме дедалі більше, чому не можуть радіти офіційні імпортери.
Якими моделями електромобілів будуть конкурувати офіційні імпортери з китайським «сірим» імпортом
Висновок
Якщо нічого кардинально не зміниться, то тренд збережеться і гібриди вже не випередять електромобілі в долі ринку. Адже поточна ситуація не випадковість, до неї призвели ряд чинників, перерахованих вище. Не так давно AUTO-Consulting проаналізував ситуацію з головними операторами ринку стосовно розвитку офіційного ринку електромобілів в Україні.
Як далі буде розвиватися офіційний ринок електромобілів в Україні. Думки головних операторів
Загальний настрій оптимістичний, офіційні імпортери все швидше та охочіше привозять нові електричні моделі в Україну, заздалегідь оголошуючи про це клієнтів та пресу.
З іншого боку, за словами директора мережі електрозарядних станцій Chargex Юрія Дмитришина, дефіцит зарядних станцій в Україні багаторазовий. Враховуючи, що цього року парк електромобілів в Україні перевалить за 100-тисячну позначку, у нас має бути хоча б десять тисяч зарядних станцій, тоді як зараз налічується лише кілька тисяч. Звісно, провідні оператори зарядних станцій постійно розширюють свої мережі, але цей процес не встигає за зростаючою кількістю електромобілів, тоді як держава на законодавчому рівні цей процес не стимулює та не спрощує.
Значить, ринок сам себе відрегулює, як це завжди відбувається.
Скільки потрібно зарядних станцій для електрокарів в Україні
|