Оцінити глобальний внесок кожної з систем безпеки на транспорті за весь період існування автомобілів нереально. Прискіпливий аналіз аварій в розвинених країнах ведеться з кінця ‘50-х початку ‘60-х років. Щороку в профільних виданнях підводять підсумки. AUTO-Consulting проаналізував одне з таких видань для NHTSA, Національної адміністрації безпеки дорожнього руху США. Альманах на 600+ сторінок виданий у 2016 році вже дещо застарів але має повну картину розвитку систем безпеки та їх вплив на смертність в ДТП з 1960 по 2012 роки включно з безліччю таблиць та графіків.
В таблиці наведені точні дані за 2012 рік виходячи з аналізу ДТП в США. В цілому ці данні в тій або іншій мірі можна екстраполювати на ситуацію в світі в цілому.
Встановлені в транспортному засобі системи пасивної та активної безпеки можуть надавати підтримку на чотирьох етапах: по-перше, під час руху, по-друге, у разі небезпеки, по-третє, у разі аварії і, по-четверте, після зіткнення.
В останні роки вантажівки стають все безпечнішими і безпечнішими. За даними Федерального статистичного управління Німеччини, кількість загиблих в аваріях за участю вантажних автомобілів у період з 2011 по 2021 рік скоротилася з 889 до 613 – тобто майже на 30 відсотків. За той самий період кількість загиблих у ДТП пасажирів вантажних транспортних засобів зменшилася з 174 до 140 – майже на 20 відсотків.
Графік зниження ризику смертельних випадків на транспорті з 1960 (100%) по 2012 роки
Це позитивна тенденція, особливо з огляду на майже 15-відсоткове зростання обсягів перевезень у період з 2011 по 2021 рік, згідно з даними Федерального об'єднання логістики та організації вантажних перевезень (BGL) e.V. Якщо поглянути на розвиток подій у Німеччині за ще більш тривалий період часу, то, за даними BGL, кількість людей, загиблих у ДТП на мільярд тонно-кілометрів пробігу, зменшилася з 7,5 до 1,2 у період з 1992 по 2021 рік. Це відповідає зниженню на 84 відсотки. За цим показником кількість серйозних травм зменшилася з 52,9 до 11,2 – на 79 відсотків. Однак все це не повинно приховувати той факт, що в найгіршому випадку кожна аварія тягне за собою людські страждання та високі матеріальні витрати.
На сьогодні Daimler Truck продає вантажівки і автобусів під брендами Mercedes-Benz, Freightliner, FUSO, Setra, Thomas Built Buses, Western Star, Bharat Benz та RIZON. Компанія поставила собі за мету обладнати системами AEB щонайменше 75% своїх моделей у 2025 році та 80% у 2030 році, хоча цього не вимагає законодавство жодної з країн. Принаймні поки що.
Mercedes-Benz Trucks був першим виробником, який впровадив антиблокувальну гальмівну систему (ABS) для вантажівок ще в 1981 році.
Антипробуксовочна система ASR з'явилася кількома роками пізніше. З появою першого Actros у 1996 році Mercedes-Benz Trucks знову встановив стандарти завдяки електронній гальмівній системі EBS. У 2000 році з'явилися системи допомоги при наближенні та утримання в смузі руху Proximity Control Assist і Lane Assistant. А в 2001 році – електронна система курсової стійкості ESP для вантажівок. У 2002 році на другому поколінні Actros відбулася прем'єра системи допомоги при рушанні з місця та системи допомоги при гальмуванні Brake Assist.
Графік росту кількості врятованих життів системами безпеки на транспорті від 1960 по 2012 роки
Графік відсотку врятованих життів завдяки системам безпеки на транспорті з 1960 по 2012 роки
Протягом багатьох років існувало кілька систем безпеки на транспорті, які сприяли порятунку людських життів. Ось деякі з них:
Ремені безпеки: Ремені безпеки є одним з найефективніших засобів безпеки в транспортних засобах. Згідно з різними дослідженнями, використання ременів безпеки знижує ризик смертельних травм в автокатастрофах приблизно на 50%. Ремені безпеки рятують десятки тисяч життів щороку в усьому світі. Наприклад, тільки в Сполучених Штатах, за оцінками, ремені безпеки рятують понад 13 000 життів щорічно.
Подушки безпеки: Подушки безпеки працюють разом з ременями безпеки, щоб забезпечити додатковий захист у разі аварії. Вони допомагають знизити ризик травм голови та грудної клітки, особливо при лобових зіткненнях.За даними Національної адміністрації безпеки дорожнього руху США (NHTSA), подушки безпеки врятували понад 250 000 життів з моменту їх впровадження.
Антиблокувальні гальмівні системи (ABS): ABS запобігає блокуванню коліс під час різкого гальмування, дозволяючи водієві зберігати контроль над кермом. Ця технологія допомогла зменшити кількість аварій, спричинених заносами, і врятувала багато життів. Доведено, що АБС знижують ризик смертельних аварій приблизно на 31% і потенційно врятували тисячі життів у всьому світі.
Електронна система курсової стійкості (ESC): ESC допомагає запобігти заносу або втраті керованості під час різких маневрів або на слизькій поверхні. Вона використовує датчики для виявлення втрати зчеплення з дорогою та вибірково застосовує гальма до окремих коліс, допомагаючи підтримувати стабільність та запобігати аваріям. За оцінками, ESC зменшує кількість смертельних аварій за участю одного транспортного засобу приблизно на 49%, а за участю кількох транспортних засобів – приблизно на 20%. Це потенційно врятувало тисячі життів.
Бар'єри безпеки руху: Фізичні бар'єри, такі як огорожі та подушки безпеки, відіграють важливу роль у запобіганні з'їзду транспортних засобів з проїжджої частини або зіткнення з небезпечними об'єктами. Вони допомагають поглинати енергію удару і перенаправляють транспортні засоби, зменшуючи тяжкість аварій. Хоча важко підрахувати точну кількість життів, врятованих бар'єрами безпеки руху, вони ефективно зменшують тяжкість аварій і запобігають з'їзду транспортних засобів з проїжджої частини, що потенційно може врятувати багато життів.
Автоматичне екстрене гальмування (AEB): Системи AEB використовують датчики, такі як радари або камери, для виявлення потенційних зіткнень та автоматичного застосування гальм для запобігання або пом'якшення удару. Доведено, що вони значно зменшують кількість аварій з ударом ззаду та пов'язаних з ними травм. Системи AEB продемонстрували великі перспективи у зменшенні кількості аварій з участю водіїв, які зіштовхуються з перешкодами ззаду. Дослідження, проведене Страховим інститутом безпеки дорожнього руху (IIHS), показало, що AEB з попередженням про фронтальне зіткнення потенційно може запобігти 28% всіх аварій і врятувати тисячі життів щорічно в США.
Передові системи допомоги водієві (ADAS): ADAS охоплюють різні технології, включаючи попередження про виїзд зі смуги руху, виявлення сліпих зон, адаптивний круїз-контроль тощо. Ці системи надають допомогу водіям, підвищуючи безпеку та допомагаючи запобігти аваріям. Технології ADAS мають потенціал для запобігання значній кількості аварій і порятунку життів. Хоча конкретні цифри важко визначити, поєднання різних функцій ADAS може сприяти зниженню ризику аварій і пов'язаних з ними смертельних випадків.
Покращений дизайн доріг: Удосконалення дизайну доріг, такі як кільцеві розв'язки, кращі знаки, покращене освітлення та відокремлені пішохідні та велосипедні доріжки, сприяють зменшенню аварійності та порятунку життів.
В якості висновку важливо зазначити, що ефективність систем безпеки може варіюватися залежно від різних факторів, у тому числі від належного використання, технічного обслуговування та дотримання правил дорожнього руху. Крім того, розвиток технологій автономних транспортних засобів має потенціал для подальшого покращення безпеки на транспорті в майбутньому.
Компанія ZF створила зовнішню подушку безпеки для автомобілів
|