Чи зможе Україна виробляти власні електробуси та виконати вимоги закону №8172. Думка головних операторів ринку
2015 рік. Львівський електробус Електрон Е191
"Концерн-Електрон" розробив перший український електробус ще наприкінці 2015 року. Минулого року він вийшов на лінію у Львові і справно відпрацював понад 9 місяців, перевізши понад 250 тис. пасажирів. А 30 березня львівський електробус привезли до Києва на виставку City Trans Ukraine. Показово, що після інтенсивної роботи на маршруті, Електрон Е191 мав вигляд як новенький.
Зате заводчани тепер можуть оперувати цілком реальними даними і характеристиками свого електробуса. Пробіг на одній зарядці Електрон Е19101 становить 225 км з повним завантаженням у режимі міського маршруту. Як повідомив AUTO-Consulting президент "Концерну-Електрон" Юрій Бубес: "Під час випробувань із частковим завантаженням по трасі електробус досягав пробігу 350 км. Але важливо, що собівартість перевезень на електробусі Е191 у 10 разів нижча, ніж на аналогічному автобусі з дизельним двигуном. Крім того, це повністю екологічно чистий і безшумний транспорт".
2016 рік. Наскільки вигідно використовувати електробус на маршрутах. Результати комерційної експлуатації
У Києві продемонстрували український електробус після експериментальної експлуатації на маршрутах у м. Луцьк. Проект електробуса повністю себе виправдав, за два роки вже на двох екземплярах вдалося зібрати унікальну статистику щодо витрат, часу заряду і зносу транспорту.
Нагадаємо, що перший український електробус був побудований транспортниками фірми "Санрайз" (м. Луцьк) на базі автобуса Богдан А091. Він оснащений двома електродвигунами, сумарною потужністю 120 кВт, які працюють від акумуляторів, розрахованих на 3000 циклів зарядки/розрядки. Електробус витрачає 50-55 кВт електроенергії на 100 км шляху залежно від рельєфу місцевості і може проїхати без підзарядки 180-220 км.
Електробус було запущено в комерційну експлуатацію на маршрут, він щодня приносить економію до 1000 грн. Під час багатоденних замірів було визначено, що 1 км пробігу на електробусі коштує 1,83 грн, (за умови заряду за нічним тарифом), тоді як витрати на 1 км у дизельного аналога досягали 4,96 грн. Місткість – однакова з дизельним "Богданом" – 45 осіб.
2016 рік. Український електробус Богдан обладнали системою швидкої підзарядки
Луцький автозавод корпорації "Богдан" виготовив перший електробус для Польщі Богдан А701.00. Розробити з нуля кузов електробуса заводчанам довелося в найкоротші терміни – всього за два місяці. Дооснащенням електробуса займалася вже польська фірма, яка обладнала його системою швидкої підзарядки.
Тепер електробус Богдан А701.00 може заряджатися не тільки на кінцевих зупинках, а й на маршруті. Винахід простий у своїй геніальності. На окремих зупинках, які перетинаються з тролейбусною мережею, електробус за допомогою підйомних пантографів живиться енергією. Притому, поповнити запас енергії він може під час зупинки, поки відбувається посадка-висадка пасажирів.
За даними AUTO-Consulting, електробус Богдан А701 має запас ходу в 120 км. Як згадує тодішній директор Луцького заводу АСЗ №1 Микола Джула: "Кузов для нього робили з використанням неіржавіючої сталі – він у 2,5 раза дорожчий, ніж із чорного металу, але має запас міцності на довгі роки. До того ж, електробус уже отримав євросертифікат. За умовами контракту, електробус нам потрібно було випустити за 2 місяці, а переговори тривали майже півроку. Коли ми передавали електробус, я тоді нашим партнерам сказав, що ми довше торгувалися, ніж робили машину".
2018 рік. Чернігівський автозавод веде переговори про виробництво електробусів
Представники китайського підприємства відвідали ЗАТ "Чернігівський автозавод" (ЧАЗ), щоб оглянути потенціал підприємства на предмет створення об'єднаної виробничої бази з виготовлення електробусів.
2019 рік. Завод "Богдан" почне випускати електробуси у 2020 році
Конструкторське бюро "Автомобільної компанії "Богдан Моторс" завершило розробку нової моделі електричного автобуса і вже ведуться роботи з виготовлення передсерійного зразка. Новий електробус "Богдан" уже наступного 2020 року буде серійно вироблятися на потужностях заводу в Луцьку.
Новий "Богдан" матиме 12 метровий кузов із нержавіючої сталі та абсолютно низький рівень підлоги. Автобус призначено для перевезення пасажирів за міськими маршрутами. Пасажиромісткість становитиме щонайменше 80 пасажирів.
За словами розробників, характеристики електробуса залежатимуть від комплектації: пробіг на одній зарядці від 200 км, сумарна потужність двигунів 260 кВт, максимальна швидкість понад 70 км/год.
Нагадаємо, корпорація вже має досвід у виробництві екологічного громадського транспорту: електробус "Богдан А70100" було виготовлено у співпраці з польськими фірмами "Ursus" та "Enika". Наразі він успішно експлуатується на маршрутах міста Люблін. Крім того, "Богдан" виготовляє 12-метрові кузови електробусів для французької компанії Bluebus, з якою 2019 року було укладено новий контракт на постачання продукції. Випускали в Луцьку й електричну вантажівку на замовлення данської компанії BankeElectromotive.
2020 рік. Львів анонсував закупівлю 250 електробусів у концерну "Електрон"
Концерн "Електрон", Львівська міська рада, ЛКП "Львівелектротранс" і приватний перевізник "Екопастранс" підписали меморандум, що передбачає закупівлю містом 250 електробусів, з яких 200 одиниць закуплять приватні перевізники.
Як наголосили учасники підписання документа, для Львова електротранспорт визначено як пріоритетний у розвитку міста. Приватні перевізники ретельно вивчили чотирирічний досвід експлуатації першого, поки що єдиного електробуса "Електрон" і вирішили практично повністю оновити весь свій рухомий склад і замінити старі маршрутки на парк із 200 сучасних, екологічно чистих та економічних машин, а 50 електробусів поповнять парк комунального перевізника міста.
2020 рік. Україна планує до 2030 року замінити всі міські автобуси на електротранспорт
Україна підтримує використання в містах екологічних видів транспорту, тому в рамках Національної транспортної стратегії до 2030 року планує повністю замінити весь міський громадський транспорт на електричний і створити відповідну інфраструктуру для цього. Про це повідомив Владислав Криклій – Міністр інфраструктури України сьогодні, 19 листопада, під час Global e-Mobility Forum, організованому Міністерством клімату та навколишнього середовища Республіки Польща.
2021 рік. Київ придбає 17-20 електробусів та провів тестування різних моделей
Як повідомив заступник голови КДМА Олександр Густелев, Київ придбає 17-20 електробусів і замінить ними дизельні автобуси на деяких маршрутах.
КП «Київпастранс» протягом двох років провадило тестування різних моделей електробусів на реальних маршрутах, з тим щоб визначитися з оптимальними характеристиками майбутнього електротранспорту.
Взимку у Києві проходили випробування білоруського електробуса МАЗ-303Е з батареєю на 285 кВтг та запасом ходу 300 км. Але ще у 2021 році Україна запровадила спецмита у розмірі 35% на автобуси та шасі з Білорусі, тому цю машину перестали розглядати, як майбутнього претендента на закупівлю.
Зверніть увагу на дати – все це відбувалося до повномасштабної війни! Але, як бачимо, майже нічого із задекларованого не було втілено в життя. Інакше вже зараз, принаймні, міськими маршрутами могли б курсувати тихі та чисті електробуси. І не треба було заради цього підписувати закон №8172 й тим більше чекати аж до 2036 року...
Чи зможе Україна до 2036 року повністю перейти на електробуси. Думка провідних операторів
|