Варто зазначити, що різноманітні податкові та законодавчі пільги і грошові бонуси дуже сильно різняться не тільки залежно від країни, але й від того приватний це транспорт чи корпоративний. У кожній із 27 країн ЄС до цього питання власний підхід.
Зараз майже всі країни-члени ЄС пропонують ту чи іншу форму фіскальної підтримки для стимулювання придбання електромобілів. Зокрема, податкові пільги (пов’язані з придбанням транспортних засобів і володіння ними, а також - для службових автомобілів) та стимули для купівлі - такі, як бонусні виплати або премії для покупців.
Як електрифікація автомобілів змінює ринок запчастин
Кількість електрокарів в Україні вже перевищила 40 тис. штук
У 2022 році 21 країна ЄС (на 4 більше, ніж у 2021 році) пропонує стимули для купівлі електромобілів. Одночасно, шість країн (на чотири менше, ніж минулого року) не надають жодних стимулів для купівлі. Більшість із них лише надають знижки або звільнення від податків для електромобілів. Це, наприклад, Болгарія, Данія, Естонія, Латвія, Мальта, Словаччина. Так, Естонія є єдиною країною-членом, де взагалі немає жодних фіскальних стимулів. Данія пропонує мінімальні податки на придбання та право власності. Болгарія звільняє електромобілі від податків на власність.
Наводимо перелік пільг та стимулів у алфавітному порядку країн, які їх надають.
ТОП-7 найкращих компактних електрокарів 2022 року
Найдоступніші нові електромобілі, які сьогодні можна придбати в Україні
Чому клієнти купують електрокари. Результати дослідення
Австрія
Вирахування ПДВ і звільнення від податку для автомобілів із нульовим рівнем викидів і транспортних засобів категорії N1 (наприклад, BEV і FCEV). Категорія N1 - Транспортний засіб для перевезення вантажів масою ≤ 3,5 т. BEV - Акумуляторний електромобіль. FCEV - Електромобіль на паливних елементах (водень).
Звільнення від сплати податків для BEV та FCEV для приватних авто.
Звільнення від податків для автомобілів із нульовим рівнем викидів для корпоративних авто.
Бонус (до кінця 2022 року) для придбання (в приватне користування) нових легкових автомобілів і мікроавтобусів із запасом ходу повністю на електриці ≥ 50 км і ціною брутто ≤ 60 000 євро:
• 3000 євро для BEV та FCEV
• 1250 євро для PHEV і EREV. EREV - Електромобіль підвищеного запасу ходу. PHEV - Гібридний електромобіль, що заряджається від мережі.
Додаткові стимули, надані місцевими провінціями та громадами.
Бельгія
Брюссель і Валлонія: мінімальна ставка податку (61,50 євро) для BEV і FCEV (M1).
• Фландрія: BEV та FCEV (M1) звільнені від податків. М1 - Легковий автомобіль.
Брюссель і Валлонія: мінімальні ставки для BEV і FCEV (85,27 євро/рік для M1 і 38,64 євро/рік для N1).
• Фландрія: BEV та FCEV (M1 та N1) звільнені.
• 6% ПДВ (замість 21%) за спожиту електроенергію для приватного транспорту.
Податкові пільги Брюсселя, Фламандії та Валлонії для BEV та FCEV також застосовуються до службових автомобілів.
• Максимальна франшиза (100%) витрат на М1 із викидами
≤ 50 г CO2/км (NEDC) і ємністю аккумулятора ≥ 0,5 кВт/год
на 100 кг маси автомобіля.
• Мінімальна річна виплата в натуральній формі для BEV, FCEV та PHEV (M1): 4% від номінальної вартості.
Федеральний рівень: 35% відрахування інвестицій у нові BEV та FCEV (N1-N3) та відповідну інфраструктуру зарядки та палива. N3 - Транспортний засіб для перевезення вантажів масою > 12 т.
• Брюссель: для мікро- або малих компаній, до €15 000 для заміни макс. 3 автомобілі N1/рік.
• Фландрія (для МСП):
− 40% додаткової вартості до 400 000 євро за автомобіль для макс. 2 BEV (N2 та/або N3).
− 27,5% додаткової вартості до €600 000/автомобіль для макс. 2 BEV (M2 та/або M3).
− 22,5% додаткової вартості до €350 000/автомобіль для макс. 2 FCEV (N2 та/або N3).
Болгарія
Виключення для електромобілів. Не беруть податків із приватних електрокарів.
Греція
• 75% зниження податків для PHEV до 50 г/км.
• 50% зниження податків для HEV та PHEV ≥ 50 г CO2/км.
• Виняток зі сплати податків для електричних вантажівок.
Для приватних власників HEV із об’ємом двигуна ≤ 1549 куб.см і зареєстрованих до 31 жовтня 2010 року звільняються від податку на власність.
• 60% податку на володіння для HEV з об'ємом двигуна ≥ 1550 куб.см, зареєстрованих до 31 жовтня 2010 року.
• Виключення для автомобілів з викидами менше 90 г CO2/км (NEDC) або 122 г (WLTP).
• BEV звільняються від системи презумпції особистого доходу.
Звільнення від сплати податку в натуральній формі для BEV і PHEV корпоративних парків з викидами
≤ 50 г CO2/км (NEDC або WLTP) із чистою роздрібною ціною (NRP)
≤ 40 000 євро.
• Франшиза 40 000 євро для BEV та PHEV до 50 г CO2/км.
Кешбек 15-20% від вартості автомобілів BEV, максимальний кешбек становить 5500-6000 євро. Максимальний вартість для отримання заохочення: 50 000 євро. Додатково 1000 євро, якщо автомобіль віком ≥ 10 років здають на металобрухт.
• 25% кешбеку для таксі BEV до 8 000 євро (15% для PHEV з ≤ 50 г CO2/км), плюс додаткові 2 500 євро, коли старе таксі здають на металобрухт.
• Кешбек 15% для мікроавтобусів (до 5500 євро для BEV; 4000 євро для PHEV), плюс 1000 євро за утилізацію.
Данія
Транспортні засоби з нульовим рівнем викидів:
• Сплата 40% реєстраційного податку.
• Додатково 167 500 датських крон реєстраційна податкова знижка.
• Відрахування 1300 датських крон оподатковуваної вартості.
Транспортні засоби з низьким рівнем викидів (викиди < 50 г CO2/км):
• 50% повного реєстраційного податку.
• Додатково 48 750 датських крон реєстраційна податкова знижка.
• Відрахування 1300 датських крон оподатковуваної вартості. Подальші відрахування для LCV. Податки на власність базуються на викидах CO2.
• Автомобілі з нульовим рівнем викидів платять
мінімальну піврічну ставку податку 340 датських крон.
Естонія
Пільг немає.
Ірландія
• Пільга 5000 євро для BEV вартістю до 40 000 євро. Пільга зменшується після 40 000 євро і закінчується на 50 000 євро.
• Автомобілі BEV звільнені від податку на NOx.
• Для приватних власників мінімальна ставка (120 євро на рік) для BEV.
• Знижена ставка (140 євро на рік) для PHEV ≤ 50 г CO2/км.
Для корпоративних парків 0% виплати в натуральній формі застосовується до перших 50 000 євро для BEV.
Стимулювання купівлі для фізичних осіб у 2021 році:
• До 5000 євро для BEV
• До 5000 євро для PHEV з ≤ 50 г CO2/км і повністю електричним запасом ходу ≥ 50 км
• До 3800 євро для мікроавтобусів BEV.
Іспанія
• Звільнення від «спеціального податку» на викиди транспортних засобів ≤ 120 г CO2/км.
• Канарські острови: звільнення від ПДВ для транспортних засобів з альтернативним приводом (наприклад, BEV, FCEV, PHEV, EREV, HEV) викиди ≤ 110 г CO2/км.
Зниження податків на 75% для приватних BEV у великих містах (наприклад, Мадрид, Барселона, Сарагоса, Валенсія тощо).
Використання службового автомобіля в особистих цілях розцінюється, як оплата в натуральній формі та включається до розрахунку ПДФО:
• 30% знижка для BEV і PHEV ≤ 40 000 євро.
• 20% знижка для HEV ≤ 35 000 євро.
Схема стимулювання (MOVES III) у 2021-2023 роках:
• Автомобілі (M1): 4500-7000 євро для BEV та FCEV і 2500-5000 євро для PHEV для приватних осіб, залежно від того, чи транспортний засіб здається на металобрухт.
• Фургони (N1): 7 000-9 000 євро для приватних осіб, залежно від утилізації.
• Різні стимули для МСП і великих компаній + MOVES FLOTAS. Схема стимулювання (MOVES MITMA) для автомобілів N2, N3, M2 і M3. N2 - Транспортний засіб для перевезення вантажів масою > 3,5 т і ≤ 12 т. М2 - Транспортний засіб для перевезення пасажирів масою ≤ 5т. М3 - Транспортний засіб для перевезення пасажирів масою > 5т:
• Утилізація автомобіля, зареєстрованого раніше - із січня 2019 (25 000-2 500 євро залежно по єврокласу та типу автомобіля).
• Придбання нових транспортних засобів на альтернативному паливі (BEV, PHEV, HEV, а також газ
для автобусів).
• Заохочення від €190 000 до €15 000, залежно від типу автомобіля та розміру компанії.
Італія
П’ятирічне звільнення від податків для BEV та HEV з дати першої реєстрації.
• Після цього періоду 75% зниження ставки податку який застосовується до еквівалентних бензинових транспортних засобів (лише BEV).
• 3000 євро (5000 євро з утилізацією) за електромобіль (M1) з викидами ≤ 20 г CO2/км і ціною продажу ≤ 35 000 євро + ПДВ.
• 2000 євро (4000 євро з утилізацією) за електромобіль (M1) з викидами 21-60 г CO2/км і ціною продажу ≤ 45 000 євро + ПДВ.
Кіпр
Виняток зі сплати податків для транспортних засобів з викидами ≤ 120 г CO2/км. Мінімальна норма податку для приватних транспортних засобів з викидами ≤ 120 г CO2/км.
До 12 000 євро на утилізацію та заміну на автомобіль з викидами < 50 г CO2/км і вартістю ≤ 80 000 євро.
• До 19 000 євро на купівлю BEV (≤ 80 000 євро) + 1 000 євро на утилізацію старого автомобіля.
• До 100 000 євро для електричних автобусів.
• 20 000 євро для електричних вантажівок.
Латвія
Звільнення від плати за реєстрацію транспортних засобів BEV (перша реєстрація).
Виняток по сплаті податків для приватних транспортних засобів M1 і N1 з викидами ≤ 50 г CO2/км.
Мінімальна ставка податку (10 євро) для корпоративних BEV.
Литва
Звільнення від податків для електромобілів (лише перша реєстрація).
Стимулювання покупки (бонус) для транспортних засобів корпоративного парку ≤ півроку:
• Електромобіль M1 або N1:
4000 євро
• Електромобіль M2 або N2:
10 000 євро
• Додатково 1000 євро на утилізацію старого дизельного або бензинов M1, у власності не менше 12 місяців, з дійсним ТО.
Максимальний розмір субсидії становить 400 000 євро на компанію.
Стимулювання покупок (бонус) для фізичних осіб у 2021 році:
• 2500 євро за вживаний електромобіль M1 з першою реєстрацією після 2 квітня 2016 року, або модельного року 2016 і пізніше.
• €5000 за новий електромобіль M1 не старше шести місяців з моменту першої реєстрації.
• Додатково 1000 євро за утилізацію старого дизельного або бензинового М1, у власності не менше 12 місяців, та з дійсним ТО на дати: 2 лютого 2021 або 13 березня 2020 р.
Люксембург
Тільки 50% адміністративного збору.
Мінімальна ставка 30 євро на рік для персональних автомобілів з нульовим рівнем викидів.
Щомісячна натуральна допомога корпоративним автопаркам: від 0,5% до 1,8% залежно від викидів CO2.
• BEV ≤ 18 кВт-год: 8 000 євро; > 18 кВт-год: 3 000 євро.
• PHEV ≤ 50 г CO2/км: 2500 євро.
Мальта
Мінімальна норма податків для транспортних засобів з викидами ≤ 100 г CO2/км. Тільки для приватного транспорту.
Нідерланди
Виключення по сплаті податків для автомобілів з нульовим рівнем викидів. 50% тариф для приватних PHEV.
Мінімальна ставка (16%) для автомобілів корпоративних автопарків із нульовим рівнем викидів. Обмеження у 35 000 євро для BEV. Немає обмежень для водневих автомобілів.
Схема субсидій (SEPP) для фізичних осіб на купівлю/лізинг невеликого або компактного автомобіля BEV, нового чи вживаного.
• Схема субсидій (SEBA) для підприємців на купівлю/лізинг нового комерційного автомобіля (N1 або N2 вагою до 4250 кг).
• Відрахування на екологічні інвестиції (MIA) для легких комерційних автомобілів BEV і FCEV і таксі BEV.
• Довільна амортизація схеми екологічних інвестицій (Vamil) для автомобілів FCEV або таксі та автомобілів BEV, обладнаних сонячними панелями.
Німеччина
10-річне звільнення від податків для BEV і FCEV, зареєстрованих до 31 грудня 2025 р. Звільнення надано щонайпізніше до 31 грудня 2030 р.
• Звільнення від річного податку на рух транспортних засобів з викидами ≤ 95 г CO2/км. 10-річне звільнення для BEV і FCEV, зареєстрованих до 31 грудня 2025 р. Звільнення надано щонайпізніше до 31 грудня 2030 р.
• Звільнення від річного податку на рух транспортних засобів з викидами ≤ 95 г CO2/км. Зменшення оподатковуваної суми для BEV та PHEV (з 1% до 0,5% від валової каталожної ціни на місяць). PHEV повинні відповідати іншим вимогам, які з часом стають суворішими.
• Додаткове зменшення оподатковуваної суми для BEV з валовою ціною до 60 000 євро (від 1% до 0,25% валової каталожної вартості).
• Звільнення від річного податку на рух транспортних засобів з викидами ≤ 95 г CO2/км. Зменшення оподатковуваної суми для BEV та PHEV (з 1% до 0,5% від валової каталожної ціни на місяць). PHEV повинні відповідати іншим вимогам, які з часом стають суворішими.
• Додаткове зменшення оподатковуваної суми для BEV з валовою ціною до 60 000 євро (від 1% до 0,25% валової каталожної вартості). До 31 грудня 2022 року «бонус за інновації» тимчасово збільшує екологічний бонус для нових і вживаних BEV, PHEV і FCEV.
• Бонус для автомобілів із чистою ціною ≤ 40 000 євро: − 9 000 євро для автомобілів BEV та FCEV. І 6750 євро для PHEV.
• Бонус для автомобілів із чистою ціною > 40 000 євро: − 7 500 євро для автомобілів BEV і FCEV. І 5625 євро для PHEV.
Польща
Виняток зі сплати податків для BEV та PHEV ≤ 2000 куб.см (до кінця 2022 року).
Амортизація для приватних осіб:
• До 225 000 злотих для BEV і FCEV.
• До 150 000 злотих для транспортних засобів із викидами 0-50 г CO2/км.
• До 100 000 злотих для транспортних засобів із викидами > 50 г CO2/км.
Стимулювання покупок для фізичних осіб:
• Від 18 750 до 27 000 злотих для BEV і FCEV із максимальною ціною 225 000 злотих.
Стимули для юридичних осіб (купівля, лізинг):
• Від 18 750 до 27 000 злотих для M1 BEV і FCEV із максимальною ціною 225 000 злотих.
• До 70 000 злотих для N1 BEV і FCEV.
Португалія
Податок на автомобіль:
• BEV: повне звільнення.
• PHEV: 75% зменшення, якщо діапазон в повністю електричному режимі ≥ 50 км і викиди < 50 г CO2/км.
• HEV: 40% зменшення, якщо діапазон в повністю електричному режимі > 50 км і викиди CO2 ≤ 50 г/км.
Виключення зі сплати податків для приватних акумуляторних електромобілів (BEV).
Автономний податок на прибуток підприємств:
• Виключення для BEV
• Зменшення для PHEV, якщо діапазон в повністю електричному режимі ≥ 50 км і викиди CO2 < 50 г/км. Зниження ПДВ для M1 і N1:
• 100% для BEV ≤ €62 500 + ПДВ.
• 100% для PHEV ≤ €50 000 + ПДВ.
Приватні користувачі: 3000 євро на купівлю нового автомобіля BEV (автомобіль M1) із ціною покупки до 62 500 євро, лише один автомобіль на особу.
• Компанії (обмежені транспортними засобами категорії N1): 6000 євро на купівлю нового BEV.
Румунія
Виключення зі сплати податків для приватних електромобілів.
Схема відновлення (RABLA) для легкових автомобілів:
• До 3300 євро для HEV (≤ 160 г CO2/км).
• До 6400 євро для PHEV (≤ 78 г CO2/км).
• До 11 500 євро для BEV.
Словаччина
Максимальна плата за реєстрацію BEV становить 33 євро.
• Комбіновані BEV або PHEV з іншими видами палива або джерелами енергії, амортизуються протягом двох років.
• Виключення зі сплати податків для приватних BEV.
• 50% для приватних FCEV та HEV.
Словенія
Мінімальна додаткова ставка податку (0,5%) для BEV.
Схема заохочення:
• До 4500 євро для BEV (автомобілі).
Угорщина
Звільнення від податків для автомобілів BEV і PHEV, як приватних власників так і корпоративних парків.
З 15 червня 2020 року пільги на купівлю електромобілів:
• 7 350 євро за ціною брутто до 32 000 євро.
• 1 500 євро за ціною від 32 000 до 44 000 євро.
Фінляндія
З 1 жовтня 2021 року легкові автомобілі та фургони звільняються від реєстраційного податку.
• Податкове вирахування 170 євро на місяць від оподатковуваної вартості (податку на прибуток) для BEV у 2021-2025 роках для корпоративного транспорту.
• Зарядка електромобілів на робочому місці звільнена від податку на прибуток (2021-2025).
• Стимул для покупки в розмірі 2000 євро домогосподарствам на придбати або взяття в оренду нового BEV класу M1 і M1G за умови, що вартість ≤ 50 000 євро. Стимулювання діє у 2018-2023 роках.
• Стимул для купівлі від 2000 до 6000 євро для електричних фургонів у 2022-2025 роках.
• Стимул для купівлі від 6 000 до 50 000 євро для електричних вантажівок у 2022-2025 роках.
Франція
Регіони надають винятки податкові пільги (повні або 50%) для транспортних засобів з альтернативним двигуном (тобто електричних, HEV, CNG, LPG та E85).
• BEV, FCEV, PHEV (із радіусом дії > 50 км) звільнені від малуса на основі маси.
Звільнення від податку корпоративного транспорту на основі CO2 (TVS) для транспортних засобів, що викидають менше 60 г CO2/км (окрім дизельних автомобілів).
Бонус за покупку автомобіля або мікроавтобуса з викидом ≤ 20 г CO2/км:
• 6 000 євро для домогосподарств, якщо транспортний засіб коштує ≤ 45 000 євро.
• 4 000 євро для юридичних осіб, транспортний засіб коштує ≤ 45 000 євро.
• 2 000 євро для домогосподарств та юридичних осіб:
− Автомобіль від 45 000 євро до 60 000 євро.
− Фургони та легкові автомобілі FCEV або мікроавтобуси > 60 000 євро.
Бонусні автомобілі чи фургони із шкідливими викидами > 21 та ≤ 50 г CO2/км:
• 1 000 євро для домогосподарств, транспортний засіб вартістю ≤ 50 000 євро.
Бонус BEV або FCEV для великовантажних автомобілів:
• 50 000 євро для автомобілів N2/N3.
• 30 000 євро для автомобілів M2/M3.
Схема утилізації для придбання вживаних або нових транспортних засобів з ≤ 50 г CO2/км, ціна ≤ 60 000 євро:
• Автомобілі: до 5000 євро залежно від доходу.
• Фургони: до 9000 євро залежно від ваги.
Хорватія
Без акцизів для електромобілів.
Звільнення від сплати спеціального екологічного податку
для електромобілів.
Схема стимулювання (один раз на рік, обмежені кошти):
• 9333 євро для BEV.
• 5333 євро для PHEV.
Чехія
BEV і FCEV із викидами ≤ 50 г CO2/км звільнено від реєстраційних зборів (спеціальний номерний знак).
Приватні BEV та HEV звільняються від дорожнього податку.
• Транспортні засоби з викидами ≤ 50 г CO2/км звільняються від плати за проїзд.
• Зменшення терміну амортизації зарядних станцій для електромобілів з 10 до 5 років (настінні бокси та автономні зарядні станції).
Для корпоративних авто звільнення від сплати дорожнього податку для транспортних засобів з альтернативним двигуном (тобто BEV, HEV, FCEV, CNG, LPG та E85). CNG, LPG - газ. E85 - екопальне (спиртове).
• Зменшення оподатковуваної суми для BEV та PHEV (з 1% до 0,5% від валової каталожної ціни на місяць).
Швеція
Низький річний дорожній податок (360 шведських крон) для приватних транспортних засобів із нульовим рівнем викидів і PHEV.
Приватне використання службового автомобіля також охоплюється пільгами. Для деяких екологічно чистих автомобілів є постійне зниження податків.
Кліматичний бонус для легкових транспортних засобів:
• 70 000 шведських крон BEV.
• 44 417 шведських крон для PHEV із шкідливими викидами 1 г CO2/км. До 10 020 шведських крон за викиди ≤ 60 г CO2/км.
• Премія за покупку нового електричного автобуса та вантажівки.
Пропозиції на 1 липня 2022 року:
• 19 700 шведських крон для PHEV із викидами 1 г CO2/км. До 5000 шведських крон за викиди ≤ 50 г CO2/км.
• Обмеження ціни для отримання бонусу в розмірі 700 000 шведських крон для нового автомобіля (M1 або N1).
Україна
Нагадаємо, що в Україні наразі відсутні будь-які податки на ввезення електрокарів, будь то нових чи б-у. Мито складає 0%, ПДВ – відсутнє. Крім того, при постановці на облік (реєстрації) електромобіля сплата в пенсійний фонд також відсутня.
Загальний парк електромобілів та гібридів в Україні перевищив 100 тис. авто
Продажі електрокарів в Україні встановили ще один рекорд
|