Вулиці Києва в ті роки були монотонними від однакових нечисленних моделей автомобілів радянського автопрому
Фестиваль OldCarLand: Какие интересные авто показали реставраторы. Фото
Післявоєнна строката хвиля трофейних іномарок у Києві швидко схлинула і розчинилася у неосяжних надрах гаражів. Вулиці міста знову стали монотонними від однакових нечисленних моделей автомобілів радянського автопрому. Але іномарки в Києві все ж таки потроху з'являлися.
Citroen DS на вулиці викликав живий інтерес перехожих
Так, у 50-ті роки 20-го століття до Києва прибула партія німецьких EMW-340 (марка EMW випускалася на колишньому заводі BMW у м. Айзенах, НДР), які обслуговували кілька організацій і частина навіть надійшла до таксопарку.
EMW-340 випускали на колишньому заводі BMW у м. Айзенах (НДР) і, на відміну від баварської марки, він мав червоно-білу емблему. У Києві EMW-340 працювали навіть у таксі.
Oldsmobile Delta сприймали як НЛО на вулиці Києва
Дивовижний Chevrolet Corvette відразу обступили кияни
Для Ради міністрів закуповували поодинокі екземпляри Tatra-603, а згодом і Tatra-613.
Tatra-603 служила в гаражі Радміну
Tatra-613 возили у Києві чиновників, директора заводу «Арсенал», були такі і на дипломатичних номерах у Києві також
Київській ДАІ іноді перепадали окремі екземпляри Mercedes-Benz, наприклад, W108. Але приватним особам нові іномарки не належали. І лише у 70-х почали з'являтися винятки.
Ford Custom 500, напевно, був куплений у московському комісійному магазині для дипломатів.
Buick Le Sabre
Ford Escort 1968 року
Подейкують, що першим персональну іномарку вдалося отримати Юрію Тимошенко з дуету «Тарапунька і Штепсель». Свій Dodge Dart він придбав за 17 тис. рублів у спеціальному комісійному магазині в Москві, куди авто здавали дипломати, що відбувають із СРСР.
А це той самий Dodge Dart 1967 року артиста Юрія Тимошенко з дуету "Штепсель та Тарапунька". Стан авто у 2000-х був уже таким.
Щоправда, будь-кому там іномарки не продавали, а Юрію Тимошенко зробили виняток лише за листом з Міністерства культури СРСР. Довелося підключати мало не заступника міністра, але омріяний Dodge у артиста все-таки з'явився.
Потім цим шляхом пішли й інші діячі культури, тому в Києві в ті роки було досить багато саме американських автомобілів.
Buick Riviera
Buick Special
Мали можливість привезти собі іномарки та співробітники дипмісій СРСР за кордоном. У Києві таких мешкало небагато, тому й авто колишні дипломати ввезли набагато менше, ніж у Москві. Але саме так у Києві з'явився екзотичний британський Morris 2200.
На цьому Morris 2200 їздив відомий у київських колах "меломан". Він зробив собі статки на перезаписі зарубіжних платівок
Але справжніми імпортерами виявились артисти Київського театру опери та балету. З гастролей Японією вони повернулися з цілим автопарком японських авто. Перші у місті Mazda, Nissan, Toyota, Mitsubishi, Honda та Subaru привезли до Києва саме оперні тенори та балерини.
Справжніми імпортерами стали артисти Київського театру опери та балету. Datsun Silvia 200 SX на парковці біля театру
Першим автомобілем Mazda у Києві стала Mazda 323/Familia майже 40 років тому.
Перший Mitsubishi Lancer EX із Японії до Києва також привіз тенор
А паркування перед театром на довгі роки стало місцем паломництва хлопчаків із усього міста. Саме тут можна було побачити весь асортимент японського автопрому, про який навіть не писав тоді журнал "За кермом". Невдовзі вдало з'їздили на гастролі та артисти київського цирку та парк іномарок у місті знову поповнився.
Перший Subaru у Києві був у артистів оперного театру
Fiat 1300 теж викликав інтерес у перехожих
У 80-ті роки іномарки стали привозити із закордонних відряджень й відповідальні чиновники. Ось тільки покупку таких авто не завжди схвалювала комуністична партія, тому часто іномарки відразу продавали, або змінювали на новенькі "Волги" або "Жигулі", зрозуміло з доплатою.
Chevrolet Chevelle привезли до Києва із закордонного відрядження
Chrysler New Yorker
Такий обіг авто призвів до того, що до середини 80-х на іномарках у Києві їздили не лише артисти та колишні дипломати, але дуже часто фарцівники, цеховики, підпільні мільйонери, діти відповідальних працівників торгівлі та громадського харчування (самим їм не можна було), а також кримінальні авторитети.
Audi-80 привіз один із артистів
Opel Commodore дожив до наших часів у чудовому стані
Opel Rekord першої хвилі тепер зберігається у київському музеї
Подивитися на дивовижні іномарки хлопчаки тоді вирушали, як на екскурсію. Побачити таку Toyota Crown Coupe в ті роки було великою удачею. Це і зараз дуже рідкісний автомобіль, але вже в ті роки у Києві такий був.
Іномарка в Києві в ті роки - це наочний атрибут розкоші та вміння крутитись.
Nissan Cedric
Nissan Sunny
Остаточно "залізна завіса" впала в 1988 році, коли було скасовано заборону на ввезення іномарок і для організацій.
Наприклад, Київський станкозавод бартером отримав з Румунії велику партію автомобілів Dacia 1310 і розпродав їх серед працівників підприємства. З того часу одноманітний автопарк Нивок та Виноградаря розбавили румунські авто. Потім у Київ поставили по бартеру партію позашляховиків ARO 24, Oltcit Club 11R та німецьких легковиків Wartburg 1300.
Першою масовою іномаркою в Києві ще 1989 року стала румунська Dacia 1310. На них їздили працівники столичного верстатозаводу, а автопарк Нивок, Виноградаря та Святошина з їхньою появою помітно відрізнявся від інших районів міста. Румунські автомобілі завод тоді отримав бартером і розпродав серед своїх працівників. Коштували вони тоді близько 7000 рублів, дешевше ніж деякі моделі ВАЗу.
Іномарки вже ставали не такою вже рідкістю і постійно прибували.
Honda Prelude
Toyota Corolla
Починалася ера автоімпортерів та "перегонщиків". Але це, як кажуть, вже інша історія.
Автоісторії: Як змінювались номерні знаки на авто у Києві протягом 116 років
Автоісторії: Трійка, сімка, туз: які були «козирні» комбінації київських автономерів
У статті використано фото з архівів Л. Гоголєва та Павла Лозовенко
|