125 років успіху Renault. Як французькі авто підкорювали Україну
Автобізнес LIFE | Опубліковано - 2024-05-24 17:48:07 (3525 разів прочитано)
У цьому році минає вже 125-а річниця легендарної французької компанії Renault. AUTO-Consulting вирішив нагадати, які досягнення принесла в автомобілебудування Renault, та дослідити, як французькі авто вперше з’явилися на території України. Як з’ясувалося, Renault був причетний і ще до одного досягнення видатного киянина.
Факти про Renault на території України.
Все почалося з кардану
Не дивуйтеся, але саме карданний вал став головною конкурентною перевагою перших Renault. І саме кардан і коробку передач приніс в автомобілебудування Луї Рено. Все починалося з того, що у сім’ї Рено з’явився De Dion Buton, який мав слабенький двигун, і через те не завжди міг виїхати на підйом біля їх будинку. Це так дратувало кмітливого Луї, що він вирішив вдосконалити цей транспорт і у 1898 році створив власну Voiturette. 24 грудня 1898 року Луї Рено, завдяки зміненому передаточному числу, здіймається на своєму Voiturette з двигуном потужністю 0,75 к.с. вгору крутою вулицею Лепік на Монмартрі в Парижі, яку до того оминали всі існуючі у місті автомобілі.
Це справило таке враження на присутніх, що Луї одразу продав і це авто, і отримує перші 12 замовлень на таку саму модель. А секрет його успіху полягав у використанні коробки передач та карданного валу. З того часу, і до сих пір, всі авто із заднім приводом використовують ту саму схему Renault.
Вже 25 лютого 1899 року брати Рено зареєстрували фірму Société Renault Frères і з того моменту і починається історія успіху французької марки. Автомобілі Renault стрімко завойовують популярність, а брати Рено дуже вдало їх просувають у різних сегментах. У 1901 році Renault Frères стає восьмим в світі за обсягами автовиробником, але й це був тільки початок.
У 1900 році Луї Рено вже створює свою першу вантажівку на базі Renault Type C з 1-циліндровим двигуном 3,5 к.с., встановивши позаду ящик-кузов вантажопідйомністю 250 кг. На ній фермери возили молоко до Парижу.
А от у 1906 році Renault на виставці у Парижі вже представляє спеціальні вантажні платформи Type G, які викликають надзвичайно великий інтерес. Так починалася ера комерційного транспорту Renault.
Саме на автомобілі Renault AK 90 CV у 1906 році було виграно перші у світі перегони Гран Прі. У 1905 року завод Renault у Біянкурі мав площу 22 000 м2, 400 верстатів і 800 робітників, які збирали близько 1 200 машин. До 1914 р. його площа збільшилася вдесятеро. Але у 1914 сталася ще одна подія, яка назавжди поєднала Renault з історією Франції.
Саме Renault врятувала Париж від захоплення німецькими військами у 1914 році, коли відбувся прорив фронту. Французьких військ на цьому напрямку було недостатньо, а час йшов на години. І тоді французьке командування вирішило використовувати паризькі таксі, більшість з яких були саме Renault. За день 600 автомобілів перекинули 6000 солдатів з усією амуніцією на відстань у 50 км. З того часу Renault AG називають «Марнським таксі». За це і за інші заслуги Луї Рено отримав орден Почесного легіону, а на честь Renault AG-1 згодом було встановлено пам’ятник.
Renault на теренах України
Справи у Renault йдуть все краще, і у 1907 році фірма починає експансію на Схід і приймає участь у виставці в Санкт-Петербурзі. А вже наступного року Renault представляє у нас і першу 3-тонну вантажівку та 8-місний омнібус. Після цього Renault отримує декількох представників по всій Російській Імперії і відкриває представництва у Києві та Одесі.
Вже у 1908 році перші Renault AX у Києві вдалося сфотографувати Івану Подборському у дворі Київського Клубу автомобілістів за адресою вул.. Фундуклеївська (зараз Богдана Хмельницького), 10. І на думку Історичного Автоклубу – це і є перші автомобілі Renault на території України. А через рік у Києві з’являється і червоний спортивний Renault Type C, який належав власнику ковбасної фабрики Карлу Бульону, яка розміщувалася на розі вулиць Павловської та Дмитрієвської.
Перші Renault у дворі Київського Клубу автомобілістів. 1908 р.
З того часу, Renault приймають участь у різноманітних автопробігах київських автомобілістів.
В Одесі французька марка теж набуває популярності. Тут відкривається «Рено-Палас» і у 1911 році у місті вже налічувалося три автомобіля Renault. Цікавий збіг, що інтереси французького автовиробника у Одесі представляв барон із прізвищем Рено. А один з 12-сильних Renault з номером №23339 в «Рено-Паласі» купує заможний одесит Олександр Леонард. У 1912 році Renault присутні і на першій виставці у Одесі.
Renault О. Леонарда в Одесі. 1911 р.
Але Renault пов’язана і з ще одним видатним українцем - авіаконструктором Ігорем Сікорським.
Крилатий «богатир» з двигунами Renault
Зараз Ігор Сікорський відомий більше, як авіаконструктор, який створив перший у світі гелікоптер. Але видатний киянин встиг створити і перший у світі пасажирський літак «Ілля Муромець», на якому теж використовувалися двигуни фірми Renault.
Літак «Ілля Муромець» у певній модифікації був обладнаний 4 двигунами Renault потужністю 220 к.с. кожен.
Авіаконструктор вперше застосував суцільний фюзеляж на літаку. "Ілля Муромець", який завдяки чотирьом двигунам Renault міг розвивати швидкість до 137 км/год із 10 людьми на борту. 12 лютого 1914-го літак пілотований самим Ігорем Сікорським вперше здійснив політ вже із 16 пасажирами на борту. А згодом він здійснив переліт за маршрутом Санкт-Петербург-Київ. На честь цього видатного перельоту літак отримав почесну назву “Київський”, хоча й був побудований у Ризі на заводі «Русо-Балт». Як бачимо, Ігор Сікорський дуже любив своє місто і не забував його уславлювати у своїх літаках.
І. Сікорський і перші пасажири літака. 1914 р.
У 1914 році саме «Ілля Муромець» став першим у світі важким бомбардувальником С-22, який міг нести більше 500 кг авіабомб. А взагалі до 1918 р було виготовлено 80 таких літаків.
Бомбардувальник С-22 здебільшого комплектували двигунами Renault
Але не тільки авіація під час Першої світової війни потребувала двигуни від Renault. Одна тільки Російська Імперія у 1917 році замовила у Франції 820 вантажівок, більшість з яких становили Berliet та Renault. І їздили вони і дорогами України.
Паливозаправники Renault на фронті.
В 1918-19 роках в Одесі французький контингент мав на озброєнні легкі танки Renault FT-17, що дало змогу втримати місто, та й бійці теж переміщувалися на Renault.
Танк Renault FT-17 вагою 6,5 т став революційним на свій час. Бо він мав невеликі розміри, поворотну башту, а гусениці у нього оберталися лише навколо опорних коліс, а не через весь корпус, як у танків інших виробників
Радянський бойкот
У 20-і роки імпорт Renault до СРСР потроху відновився, і автомобілі французької марки працювали і у «таксі», і у якості маршрутних автобусів. Частина машин потрапила і до України. Наприклад, у Криму курсував автобус Renault, на який було встановлено кузов радянського виробництва.
Автобус Renault у Криму
Зустрічалися і авто-таксі Renault 10CV. Проте цей період був дуже коротким і СРСР припинив закупівлі. А от у Львові Renault були поширені до самого початку Другої Світової війни. Renault можна було зустріти на стоянках «таксі» у місті і у приватних власників.
Наступна поява Renault на території України знову сталася через війну. Цього разу німецькі війська використовували вантажівки Renault для переміщення безкрайніми степами України. Заводи окупованої Франції за час війни постачали німцям десятки тисяч авто, з яких тільки Renault надійшло 32877 одиниць. Більшість з них – це безкапотні Renault AHS. Саме за це після війни Луї Рено було арештовано і звинувачено співпраці з фашистами, а у 1945 році компанію Renault націоналізовано.
Після Другої світової війни невелика частина Renault потрапила до України у якості трофеїв з країн Європи. І один з таких автомобілів – Renault Primaquatre 1938 року на київських номерах, вдалося зафільмувати відомому автоісторику Леоніду Гоголєву.
Renault Primaquatre 1938 року у Києві. Фото Л. Гоголєва
Renault Dauphine у Києві. Фото Л. Гоголєва
У 60-і роки у Києві можна було побачити автомобілі іноземних туристів, які подорожували на власних автомобілях. Зокрема, у книзі «Іномарки 60-х років на вулицях Києва» Леонід Гоголєв наводить фото Renault 4CV, Dauphine, Floride, R8, Estafette, Galion та інших авто, які вдалося зафіксувати у той період.
Проте, офіційного імпорту Renault не відбувалося, за єдиним виключенням – це постачання у 80-х роках вантажівок Avia A21, які виробляли у Чехословаччині за ліцензією SAVIEM (входила до Renault).
Службові Avia A21 Київської телерадіокомпанії
На жаль, дві світові війни, які прокотилися територією України, та й нинішня війна, яка ще й досі триває, не залишили жодного вцілілого екземпляру Renault ранніх часів. За даними Історичного Автоклубу, наразі найстаріший автомобіль Renault, який є в Україні - це Renault NN 1924 року, який знімався у багатьох фільмах, і наразі перебуває у приватній колекції у м. Дніпро. Цей автомобіль – не місцевого походження і прибув до України з країн Балтії у 90-х роках. Тому й зберігся. Але зараз автомобіль потребує реставрації.
Найстаріший в Україні Renault NN 1924 року. Сучасний стан.
Той же самий Renault NN, але фото ще у Латвії.
Ось такою є історія Renault на території України до здобуття Незалежності. А вже у 90-і роки почалася нова сторінка присутності Renault в Україні, яка врешті призвела до здобуття статусу №1 на українському авторинку. Але про це AUTO-Consulting розповість вже іншим разом.
Роздрук, збереження, переклад іншою мовою або носій матеріалів, опублікованих у новинах AUTO-Consulting, допускаються лише для особистого використання. Інше використання матеріалів (зокрема, часткова чи повна публікація) допускається лише з дозволу ІАГ AUTO-Consulting. Використання матеріалів www.autoconsulting.com.ua допускається за наявності гіперпосилання на www.autoconsulting.com.ua.