Експозиція
Дворазові чемпіони Нассер Аль-Аттія та Матьє Бомель очолюють список учасників після того, як змінили команду, щоб захистити свій титул у 2024 році за кермом автомобіля Prodrive Hunter. Конкуренцію Toyota складуть такі екіпажі, як минулорічний другий призер Язід Аль-Раджі, Лукас Мораес, Хуан Крус Якопіні, Герлен Чічеріт, минулорічний чемпіон W2RC T3 Сет Квінтеро, Гійом де Мевіус, Лайонел Бо, Сауд Варіава і Денис Кротов.
Карлос Сайнс, Стефан Петерансель і Маттіас Екстрьом виступлять на трьох Audi RS Q E-Tron E2. Мартін Прокоп знову заявлений на Ford Raptor, а чинний чемпіон Кубка Європи з бахи Кшиштоф Головчич їде на X-Raid JCW Rally Plus.
Також заявлені Алія Колок, Жан-Люк Чеккальді і пара в X Rally Team Hunters в складі Маркоса і Крістіана Баумгарта. Молодий іспанець Пау Наварро зробив крок уперед та сів за кермо X-Raid Mini JCW Rally Plus після перемоги в минулому сезоні в категорії T4 Кубку Європи з баха.
У класі Challenger представлені чотири Can-Am Maverick XRS Turbos, сім машин Taurus T3 Max і Yamaha YXZ 1000R. Минулорічний чемпіон W2RC SSV (T4) Рокас Бачушка та переможець Дакару 2023 року в класі T3 Остін Джонс представляють команду Can-Am Factory Team, а Девід Зілле та Рікардо Порем також виступають за кермом Can-Am.
У класі SSV дев'ять BRP Can-Am Maverick XRS Turbos боротимуться за першість з парою Polaris RZR Pro Rs. Жоао Феррейра (Can-Am Factory Team) лідирує проти ветерана Клода Фурньє та тріо South Racing Can-Am Team у складі Едуардо Понса, захисника Кубка світу з бахи SSV Кріштіану де Соуза Батіста і Сари Прайс.
Дакар стартував в Аль-Улі 5 січня і передбачає день відпочинку в Ер-Ріяді 13 січня перед фінішем в Янбу 19 січня. Учасники подолають 4 727 кілометрів виснажливого маршруту протяжністю 7 891 км. Це буде вже 46-й за рахунком знаковий захід і п'ятий за рахунком, який повністю відбудеться на території Королівства Саудівська Аравія.
Участь у W2RC 2024 року беруть 199 легкових та вантажних автомобілів (70 Ultimate, 43 Challenger, 36 SSV, три Stock та 47 Trucks), серед яких 43 екіпажі, зареєстровані для участі у змаганнях.
За кого вболіватимемо?
Дакар зокрема та раллі-рейдові перегони загалом мають серед своїх учасників безліч різноманітної техніки – від кросових мотоциклів та баггі до масивних дизельних вантажівок. AUTO-Consulting спеціалізується на автомобілях, тому розкажемо, які зміни відбулись в класі, де гоночні боліди найбільше схожі на звичні нашому оку позашляховики та пікапи. Хоча ця схожість й оманлива.
Audi
Цьогорічний електричний прототип RS Q e-tron додав 15 кВт потужності та має 286 кВт (389 к.с.), було оптимізовано софт, щоб краще передавати крутний момент на всі чотири колеса. Модифікували гальмівні диски та супорти, щоб між ними не застрягали камінці, як це було раніше. Передня частина зі зминаємим коробом при аварії тепер може поглинути більше енергії та стала легше. Капот має покращені повітрозабирачі, щоб менше бруду летіло на вікна. Заради кращої аеродинаміки днища прибрали бризговики. Задня частина стала простішою, щоб покращити аеродинаміку та зекономити масу. Дизайнерські чохли поміняли на практичні тримачі, щоб швидше проводити заміну коліс. Встановлювати пробиті колеса в ніші теж стало легше завдяки простішому замку-фіксатору, адже за правилами гонки лишати запчастини в пустелі заборонено. Маючи досвід попередніх двох Дакарів, цього року Audi оптимізувала свій болід в багатьох дрібних деталях та претендує на перемогу в загальному заліку.
BRX Hunter
Створений легендарною компанією Prodrive, яка має численні перемоги в класичному ралі, прототип дебютував на Дакарі 2021 року, в руках легендарного Себастьяна Льоба та досвідченного Нані Рома. Дев’ятикратний чемпіон WRC не фінішував, а Рома здобув п’яте місце в категорії Т1.
Болід мав ряд недоліків. Через компонування, BRX Hunter має не дуже хорошу оглядовість, що не полегшує роботу ні штурману, ні пілоту. Також є проблеми з охолодженням салону, адже випускні труби йдуть під підлогою кабіни. Через досить оптічну форму кузов має недостатню притискну силу, саме тому позаду встановили величезне антикрило, яке збільшує спротив повітрю.
Наразі більшість “дитячих хвороб” BRX вирішили і актуальний Hunter має непогані шанси в загальному класі. Особливо в руках Себастьяна Льоба, який став віце-чемпіоном в 2022 та 2023 роках. Його головним конкурентом був Нассер Аль-Аттія, чотирикратний переможець Дакару (за Volkswagen в 2011, Mini в 2015, Toyota в 2019 та 2022 роках), який цього разу став колегою француза в Bahrain Raid Xtreme.
Мало того, що актуальний чемпіон потенційно може допомогти досвідом своїм колегам по команді, так і сама BRX цього разу виставила на перегони одразу сім машин! Не дивно, що саме її вважають однією з головних сил на перемогу в цьогорічному Даккарі. І якщо Hunter переможе, то наступного року цих приватних болідів стане ще більше, що добре для Prodrive та його власника Девіда Річардса. Питання в тому, чи зможе він підтримувати на однаково високому рівні обслуговування так багато команд вже цього року.
Toyota Hilux Overdrive
Чемпіонський автомобіль цьогоріч має шість екіпажів на Toyota Hilux Overdrive, п’ять з яких – заводські. Головна інтрига – чи вдасться їй утримати чемпіонство, враховуючи, що минулорічний чемпіон Нассер Аль-Аттія перейшов до BRX, а два екіпажі мають новачків в цих перегонах. Автомобіль також трохи змінився: заради кращої стабільності на 100 мм стала ширша колія; покращилась система охолодження; заради більшого комфорту оптимізували амортизатори.
Mini X-Raid
Команда X-raid не мала багато часу на підготовку. Після того, як всі машини забрали з гавані в Янбу та повезли в Аль-Улу, часу на перевірку автомобілів залишилося небагато. Тим не менше, всі шість машин були готові до перегонів вчасно: три Mini JCW Rally Plus і три X-raid 1000R Turbo, вчасно завершили технічну перевірку і виступили на старт до більш ніж 7860 кілометрового полювання за бедуїнським трофеєм.
Цікаво, що підготовкою болідів Mini до Дакару займаються ті ж люди, що й Audi RS Q e-tron. Звучить наче анекдот, але юридична адреса команди Q Motorsport, що готує Audi RS Q e-tron, знаходиться на вулиці Адама Опеля та належить сім’ї Квандт, яка володіє BMW. А заодно і командою X-Raid, яка прописана за тією ж адресою, та готує боліди Mini для боротьби з Audi в перегонах Dakar 2024.
Mini перемогла в Дакарі шість разів за останні дванадцять років, але наразі найкращі фахівці команди працюють на перемогу електричного прототипа Audi. Тим цікавіше буде спостерігати за успіхами обох команд цього року: хто переможе – “електричка” чи біо-дизель?
Revo T1+
Команда з десяти чоловік буде підтримувати три приватні команди з новачками за кермом Red-Lined Revo T1+. Цього року Red-Lined піднімається на клас вище після переможної вилазки в аматорському класі T1 на Дакарі 2023 року.
Китайці Вей і Лі вразили, посівши восьме місце в загальному заліку в минулому році. Зараз дует побореться за перемогу, щоб отримати максимальну віддачу від своєї нової повнопривідної гоночної машини класу Ultimate T1+. 19-річна сейшельська гонщиця Алія Колок сяде за кермо Buggyra Racing Red-Lined REVO T1+. Незважаючи на свій юний вік, наймолодша (і єдина!) на сьогоднішній день жінка-пілот T1+, Колок вже стартує на своєму другому "Дакарі" після вражаючого дебюту в класі T3 минулого року.
Під капотом прототипу Revo T1+ – двигун від Nissan GT-R. Фірма-виробник розташована в південній Африці та не перший рік працює з Nissan. Раніше це були простіші боліди на базі пікапів NP300, наразі компанія доросла до прототипів старшої категорії та є, мабуть, найсильнішою темною конячкою. Адже враховуючи те, що Red-Lined виготовляє боліди для клієнтів, вони роблять свої машини максимально надійними, адже приватні пілоти часто обмежені в грошах та механіках, на відміну від заводських колективів, тому віддають перевагу нехай менш швидкій, але більш надійній техніці. А в Дакарі надійність часто має більшу перевагу за швидкість, і тут Red-Lined зарекомендувала себе з кращої сторони.
Century CR7
Ще один Південно-Африканський виробник позашляхових болідів. Фірма відома з 1996 року, і за цей час здобула чимало перемог в різних класах ралі-рейдових перегонів. Попередня модель баггі CR-6T мала під капотом двигун від Chevrolet Corvette та відома своїм комфортом, легким обслуговуванням та надійністю серед пілотів. І все це за досить прийнятний, для таких машин, цінник.
Враховуючи багаторічну популярність та затребуваність серед приватних клієнтів, Century вирішила в 2023 році зробити крок вперед і виставила в топ-класі CR-6T з сучасним двигуном 2.9 V6 TFSI від Audi RS4 замість 7-літрового атмосферного від Corvette. Також, баггі отримала новий кузов: легший та з кращою аеродинамікою.
Але в 2023 році була по суті лише тестова програма перед нинішнім Дакаром. В той же час Century будувала зовсім нову машину – CR7 для топ-класу Т1+. Причому, компанія з самого початку будувала свій повнопривідний прототип під клас Т1+, а не модифікувала попередню версію категорії Т1.
Не зважаючи на багато змін (двигун повнопривідних прототипів розміщений за передньою віссю, а не позаду), абсолютно нова машина від Century зберегла якості попередників: надійність та просте обслуговування. Мінімальна маса топ-класу зросла з 1600 до 2000 кг, тому підвіска CR7 стала жорсткішою, хід підвіски зменшився з 440 до 350 мм: комфорту для пілота й штурмана стало менше але керованість зосталась на високому рівні.
Ford Raptor RS
З широкої лінійки пікапів Ford вибрав Ranger для Дакару. Як видно з порівняльного фото, американський пікап досить багато елементів запозичив у японського конкурента, минулорічного чемпіона Hilux Overdrive. Насправді, у гоночного прототипа вищої категорії Т1+ немає нічого спільного з серійним пікапом, адже в основі лежить потужна конструкція у вигляді зварених між собою міцних труб, які утворюють клітку безпеки – все за канонами бойових ралійних машин.
Класична конструкція подібних машин передбачає двигун, який встановлено максимально позаду передньої вісі, глибше в базі. Запасні колеса розміщені під підлогою, позаду пілота зі штурманом знизу розташований паливний бак, а за ним – основний радіатор. Попереду двигуна стоїть інтеркулер. За такою схемою побудована як Toyota Hilux Overdrive так і Ford Raptor RS. Тойота має під капотом бензиновий 3.4 V6, а Форд – 3.5 V6 EcoBoost. Обидва видають понад 400 к.с. та біля 700 Нм (точна інформація невідома).
Заводська фордівська команда цього року вперше змагатиметься за вищу нагороду Дакару. Вони набрались досвіду на гонках нижчого рангу, але досі не боролися з лідерами загального заліку Т1+. Їхня задача – фінішувати й зібрати максимум інформації. І Ford з нею впорається, адже в напарниках по команді молодого Гарета Вулріджа мега-досвідчений Нані Рома, який виступає з 1996 року. Вже відомо, що для Дакару 2025 року M-Sport підготують машину, яка буде схожа на Raptor нового покоління, що вже в продажу з минулого року. Адже подібні перегони досі послуговуються слоганом: “Перемагай в неділю – продавай в понеділок!”
Яка ситуація наразі
На момент підготовки матеріалу гонщики проходили четвертий етап, ще два лишається до перерви, тож лідерам варто ще поберегти сили. А хто серед них наразі?
Колишній чемпіон DTM та ралі-кросу Маттіас Екстрьом лідирував за Audi у Пролозі, в той час як минулорічний переможець Нассер Аль-Аттія фінішував поза топ-10.
В перший повноцінний гоночний день пілот Overdrive Toyota Гійом де Мевіус здобув неймовірну перемогу на першому повному етапі ралі «Дакар», в той час як дует Prodrive Нассер Аль-Аттія та Себастьян Льоб мали проблеми.
Другого повного дня легенда ралі «Дакар» Стефан Петрансель здобув історичну 50-ту перемогу в кар’єрі під час другого недільного етапу, в той же час партнер по Audi Карлос Сайнс-старший вийшов у лідери загального заліку в категорії позашляховиків.
На третій день гонщик Toyota Язід Аль-Раджі перебрав лідерство в загальному заліку у Карлоса Сайнса, в той час як Лукас Мораєс здобув перемогу на третьому етапі. Наразі ситуація виглядає наступним чином (див. таблицю):
AUTO-Consulting продовжить слідкувати за цьогорічним Дакаром, ми підведемо підсумки легендарних перегонів після фінішу, який відбудеться 19-го січня. Щоб бути в курсі останніх подій автомобільного світу, підписуйтесь на ніш соціальні мережі.
Підсумки Дакару 2023 року. Тріумф IVECO, Toyota та KTM
|