Свіжа новина: інвестиції в Aston Martin поглиблюють широку присутність Geely в Європі, де вона контролює Volvo Cars та британську компанію Lotus Cars.
Aston Martin заявив, що Geely Automobile Holdings зобов'язався інвестувати близько 234 мільйонів фунтів стерлінгів ($295 млн.), що робить китайську автомобільну групу його третім найбільшим акціонером.
Як повідомляють в Aston Martin, в рамках угоди Geely придбає 17% акцій Aston Martin, викупивши 42 мільйони акцій у консорціуму Yew Tree, де головує Лоуренс Стролл (батько пілота Формули-1 Ленца Стролла), та додатково придбає 28 млн. нових акцій.
"Geely Holding, який у вересні минулого року придбав 7,6% акцій Aston Martin, бачить величезний потенціал для довгострокового зростання і успіху компанії", – сказав Стролл в своїй заяві.
Aston Martin має проблеми з готівкою і минулого року звернувся до Державного інвестиційного фонду Саудівської Аравії, який став акціонером компанії. Таким чином Стролл прагне змінити ситуацію та переорієнтувати автовиробника на спортивні електромобілі. Аналітики в минулому говорили, що брак масштабу і нестабільний баланс грошових коштів Aston робить його вразливим.
Наразі найбільшим акціонером компанії є Stroll's Yew Tree, за яким слідує Державний інвестиційний фонд Саудівської Аравії.
Geely володіє декількома брендами, включаючи британського виробника спортивних автомобілів Lotus, Zeekr, Volvo Cars і Polestar, через спільне підприємство з Volvo. "Наше рішення збільшити свою частку в Aston Martin відображає нашу впевненість у перспективах зростання компанії, її технологіях та управлінській команді", – сказав голова правління Geely Ерік Лі.
Які ще китайські компанії хоча б частково володіють всесвітньо-відомими автовиробниками?
Перше помітне придбання західної автомобільної компанії китайським автовиробником відбулося в 1994 році. Того року китайська компанія Shanghai Automotive Industry Corporation (SAIC) придбала 50% акцій спільного підприємства з південнокорейським автовиробником SsangYong Motor Company. Хоча SsangYong є південнокорейською компанією, це придбання часто вважають значним, оскільки воно стало першим випадком придбання китайським автовиробником частки в некитайській автомобільній компанії. Як ми знаємо з сучасної історії, це не допомогло SsangYong і він врешті-решт збанкрутував, правда вже не під управлінням SAIC.
Однак важливо зазначити, що глобальна експансія китайської автомобільної промисловості та діяльність з поглинання значно зросли за останні два десятиліття, особливо у 2000-х роках і пізніше. З того часу китайські автовиробники здійснили кілька помітних придбань, партнерств та інвестицій у західні автомобільні компанії, що сприяло їхній міжнародній присутності та технологічному прогресу.
Китайські автовиробники дедалі більше розширюють свою присутність у світовій автомобільній промисловості різними способами, включаючи поглинання, спільні підприємства та стратегічні партнерства. Вони зробили значні інвестиції як у традиційних автовиробників, так і в нові компанії з виробництва електромобілів.
Отже, як ми вже зазначили, Geely Holding Group придбав Volvo Cars у Ford у 2010 році. Наразі Geely володіє 100% акцій Volvo Cars. Також вона володіє Lotus Cars, британським виробником спортивних автомобілів. Geely придбала 51%, контрольний пакет акцій Lotus у 2017 році. Окрім того, що Geely Holding Group володіє компанією Lotus Cars, китайський автовиробник Goldin Group також інвестував у Lotus. Goldin Group володіє міноритарним пакетом акцій компанії.
Як не дивно, але й у Daimler AG (Mercedes-Benz) китайський автовиробник Zhejiang Geely Holding Group володіє 9,69% акцій. Це той самий Daimler AG, який є материнською компанією для Mercedes-Benz. Geely придбала цю частку у 2018 році. Також 9,98% належить ще одному китайському виробнику - BAIC Group.
Група PSA (Peugeot, Citroën, DS, Opel/Vauxhall): Китайський автовиробник Dongfeng Motor Corporation володів 12,23% акцій Групи PSA. Ця частка була придбана в 2014 році в рамках стратегічного партнерства. Після створення мультинаціональної автомобільної корпорації китайці конвертували свої акції в нову структуру і тепер володіють 3,09% акцій Stellantis.
General Motors (GM): SAIC Motor Corporation, китайський автовиробник, має давнє спільне підприємство з General Motors у Китаї під назвою SAIC-GM. Хоча SAIC-GM є окремим підприємством, SAIC Motor Corporation опосередковано володіє значною часткою в GM через це партнерство. Спільне підприємство навпіл розділене між американською та китайською компаніями.
MG Cars: Марку MG продовжували використовувати правонаступники BLMC: British Leyland, Rover Group і, до початку 2000 року, MG Rover Group, яка вступила в процедуру банкрутства в 2005 році. Марка MG та MGF разом з іншими активами MG Rover була придбана компанією Nanjing Automobile Group (яка у 2007 році увійшла до складу SAIC). Виробництво MG відновилося в 2007 році в Китаї. Перша за 16 років нова модель MG у Великобританії, MG 6, була представлена 26 червня 2011 року.
Rover Group: З 1988 по 1994 рік Rover Group належала British Aerospace (BAe). У 1994 році BAe продала решту автомобільного бізнесу Rover Group plc німецькій компанії BMW. Потім група була розділена у 2000 році, коли компанія Ford придбала підрозділ Land Rover, а марки Rover і MG продовжували існувати в набагато меншій MG Rover Group до 2005 року. Наразі право власності на оригінальні марки Rover Group розділене між BMW (Німеччина), SAIC (Китай) і Tata Motors (Індія), причому остання володіє самою маркою Rover, а її дочірня компанія Jaguar Land Rover володіє більшою частиною активів історичної компанії Rover.
Proton: Китайський автовиробник Geely Holding Group придбав 49,9% акцій національного автовиробника Малайзії Proton у 2017 році. А вже згодом Geely також придбала 51% акцій компанії Lotus, яка є дочірньою компанією Proton. Інша китайська компанія, Aliba Investment, також має міноритарну частку в малайзійському автовиробнику.
Pininfarina: У 2015 році китайський виробник електромобілів Hybrid Kinetic Group придбав контрольний пакет (51% акцій) Pininfarina, італійського дизайнерського дому, відомого своєю співпрацею з багатьма автомобільними брендами. Так що відомі італійські кутюр’є вже давно заробляють гроші китайським власникам, створюючи величні проекти для китайських же компаній.
Faraday Future: Faraday Future, американський стартап з виробництва електромобілів, отримав значну фінансову підтримку від китайської групи компаній з нерухомості Evergrande Health Industry Group, яка у 2018 році придбала 45% акцій Faraday Future.
NEVS (National Electric Vehicle Sweden): NEVS, шведський виробник електромобілів, є мажоритарним акціонером китайської компанії Evergrande Group, яка придбала контрольний пакет акцій NEVS у 2019 році. Шведський виробник електромобілів придбав активи Saab Automobile, яка зазнала банкротства у 2012 році. NEVS була торговою маркою для електромобілів, перший з яких збудували на платформі 9-3. Його виробництво мало розпочатися у 2017 році, але компанія була закрита в березні 2023 року. Тоді Polestar зацікавилася купівлею колишнього заводу в Тролльхеттані.
Rimac Automobili: Китайський автовиробник і виробник акумуляторів Camel Group придбав 10% акцій Rimac Automobili, хорватського виробника електричних гіперкарів, у 2019 році. У листопаді 2021 року компанія стала частиною Bugatti Rimac, спільного підприємства Rimac Group та Porsche AG. З 1 листопада 2021 року компанію очолює Мате Рімац як генеральний директор Bugatti Rimac. Отже, самі порахуйте, скільки китайського впливу зараз у Bugatti.
Volvo Trucks: У 2018 році китайська компанія Zhejiang Geely Holding Group придбала 8,2% акцій Volvo Trucks, незалежного підрозділу Volvo Cars, що спеціалізується на комерційних автомобілях. У свою чергу, Volvo Trucks має значний пакет акцій ще одного виробника – Renault Trucks.
Borgward Group: німецький автовиробник відродився в 2010 році та отримав інвестиції від кількох китайських компаній, включаючи Foton Motor і Beijing Automotive Industry Holding. Щоправда, молоду компанію, яка не встигла зіп’ятись на ноги, добив COVID 19. Не врятували значні китайські інвестиції, навіть в Китаї продаж впав з 8703 у 2020 до 3530 у 2021 році. Минулого року компанія вже вдруге в своїй історії припинила існування.
Досліджувати строкату автомобільну індустрію цікаво. Наступного разу AUTO-Consulting зробить цікаву добірку незвичних моделей від зниклих китайських виробників-одноденок. Щоб бути в курсі автомобільних новин та аналітичних матеріалів – підписуйтесь на наші соціальні мережі AUTO-Consulting в Telegram
AUTO-Consulting в Facebook.
Чи можливий розвиток ринку електромобілів без Китаю?
|