Нинішній етап війни з масовим використанням росіянами безпілотників – як розвідувальних, так і ударних – гостро поставив питання про мобільність наших підрозділів. Здавалося б, швидкий вихід – у насиченні армійських частин цивільними пікапами та джипами, які можна ще й озброїти. Цим і зайнялися численні благодійні фонди та окремі волонтери, скуповуючи машини по всій Європі та навіть далі. Проте виявилося, що нинішні цивільні моделі авто складні та надто “ніжні” для використання у бойових умовах. У 93-й бригаді "Холодний Яр" винайшли свій рецепт оптимального транспорту для бойових дій. |
Так, навіть культовий у повстанців по всьому світу Toyota Hilux коштує понад $30 тис., а реально живе в умовах артилерійської переваги супротивника максимум місяць. Ну, і зрозуміло, що від перефарбування в камуфляж такі “сталеві коні” не перетворюються на бронеавтомобілі.
Першопрохідниками тут стали британці, які ще після конфлікту на Фолклендських островах у 1982 році почали використовувати плаваючий восьмиколісник, навантаження якого може складатися з 256 мінометних мін калібру 81 мм, або 40 тисяч 7,62-мм патронів, або 1000 літрів палива в каністрах, або 800 сухпаїв. Загалом такий квадроцикл міг нести 270-300 кг “на собі” плюс причіп із повністю завантаженим піддоном НАТО.
Після британців подібні апарати набули популярності у частин спеціального призначення по всьому світу. Причому дуже важливим стало те, що їх можливо як підвішувати зовні вертольотів, так і перекидати всередині них. Ідеальна логістика, постачання, а отже, і бойова готовність.
Квадроцикли та багі американської армії чудово зарекомендували себе під час воєнних дій в Іраку та Афганістані, також ними американці оснащували збройні угруповання як урядових, так і антиурядових сил у низці країн світу.
Чим багі кращий за БТР?
Такі легкі машини мають цілу низку переваг перед тими ж пікапами. Вони можуть легко пройти мінним полем, працювати в зоні зруйнованих будівель, де звичайні армійські позашляховики не підійдуть. На квадроциклах можна здійснювати стрімкі прориви, адже він може рухатися по пересіченій місцевості на швидкості 60 та вище км/год. При цьому саме на квадроциклі, на відміну від мотоцикла, вести вогонь на ходу може навіть водій.
Задньо- або середньомоторне компонування дає багі ще одну перевагу – це баланс маси, завдяки якому вони, приземляючись, падають відразу на всі чотири колеса! Недарма на ралі типу Париж-Дакар середньо- та задньомоторні – не лише багі, а й вантажівки. Баланс маси – це максимальна швидкість на бездоріжжі.
Бонусів у цього компонування відразу кілька: між передніх коліс можна розміщувати протектований бензобак, що захищає екіпаж без ризику для мотора, можна садити екіпаж трикутником – і тоді кріпити кулемети з двох сторін відразу, а не з одного, як у звичайному авто.
Власне, багі – це проста і дешева машина на базі частин та агрегатів серійних легкових автомобілів. Його можна виробляти в будь-якому гаражі за ціною, яка менша за новий пікап у шість разів.
При цьому такі апарати будуть спеціальним військовим інструментом, а не перефарбованою цивільною технікою.
Масове виробництво дозволяє підвищити мобільність піхоти до рівня, недосяжного навіть великими джипами. За рахунок низької висоти такі апарати мають малопомітність у бою, можуть йти і ховатися від безпілотників, дозволяючи вести повноцінну маневрену війну. |