П'яте кільце для Audi
Історія NSU
Як відомо, знаменита емблема Audi складається з чотирьох кілець, які символізують поєднання в союз Auto Union чотирьох виробників: Audi1, Horch, Wanderer та DKW. Але в орбіту Audi увійшов і ще один відомий німецький виробник – NSU, якому нещодавно виповнилося 150 років. То чому ж він не отримав своє кільце і що він натомість дав Audi та світовому автопрому?
Мотоцикли Neckarsulm були представлені навіть у Києві на Хрещатику 20
NSU зародився 150 років тому і починав свій шлях з виробництва в'язальних машин, велосипедів та ткацьких станків. Але вже на початку ХХ століття починає виробляти і власні мотоцикли. Мотоцикли були не погані і швидко знайшли свого споживача. NSU починає продукувати різні моделі, стає постачальником техніки для армії і непогано себе почуває.

Були мотоцикли Neckarsulm навіть у Києві. Ними торгував столичний магазин Ернста Торклера на Хрещатику. І конкурували на той час мотоцикли з Некарзульма з іншим німецьким виробником – Wanderer.
NSU – 150 років.
Німецькі мотоцикли, про які ми не знали
Якими була історія розвитку мотоциклів NSU – можна переглянути у цьому відео:
Автомобільне закляття
Автомобілями NSU теж почав займатися з самого початку XX століття і у 1904 році навіть виробляв 3-колісну коляску, яку використовували у якості таксі. З 1905 року компанія починає ліцензійне виробництво бельгійських авто Pipe. До 20-х років у NSU вже була ціла модельна лінія автомобілів різних класів. Більше того, NSU починає вигравати на спортивних трасах. Так, у 1925 NSU 6/60 випереджає у перегонах навіть Mercedes та Bugatti. У 1927 році NSU будує сучасний та потужний завод у Хайльброні, який мав стати основою її благополуччя, а став тягарем. Вже у 1929 році, через фінансову кризу, NSU була змушена продати свій завод компанії FIAT.
У 1934 році саме на NSU виготовили ранній прототип майбутнього «Жука»
На початку 30-х NSU захоплюється ідеями доступного, як зараз кажуть, бюджетного автомобіля. І тому, саме до NSU, звернувся Фердінанд Порше з ідеєю виготовити прототип незвичного автомобіля із заднім розташуванням двигуна Type 32. Так, так, ранній прототип майбутнього «Жука» виготовили саме на NSU у 1934 році. Але й це не дуже допомогло NSU.
Мотоцикли врятували
Далі Фердінанд Порше пішов власним шляхом, а NSU залишилася у кризі. NSU була змушена сконцентруватися лише на мотоциклах. Цікаво, що в цей момент NSU викуповує у Opel велосипедний бізнес і збільшує свої можливості у виробництві вело техніки. Але свято все ж прийшло до NSU. У 1936 році компанія створює легкий 100-кубовий мотоцикл (фактично це був мопед тих часів) під назвою Quick, який стає бестселером довоєнного часу. Тільки у 1936 році він розійшовся у кількості 240 000 екземплярів.
А далі була Друга світова війна...
NSU виготовляє багато техніки для вермахту і у 1940 році створює свій шедевр – напівгусеничний мотоцикл Kettenkrad, або Sd.Kfz. 2, який міг рухатися по любій місцевості. За часи війни таких було виготовлено 8871 одиниця та ще 550 штук вже зробили після війни.
Компанія NSU в 1955 році була найбільшим виробником мотоциклів у світі
Повоєнна Німеччина лежала у руїнах і потребувала недорогої техніки. NSU відроджує виробництво дешевих довоєнних мотоциклів та починає продукувати цілу лінії мопедів. Активно інвестує NSU і у спорт.

У 1955 році фірма вже стала найбільшим виробником мотоциклів у світі.
Спортивні досягнення NSU
Мотоцикли NSU поставили чотири світові рекорди швидкості - у 1951, 1953, 1954 і 1955 роках. І саме на мотоциклі NSU вперше у світі вдалося подолати швидкість 320 км/год у 1956 році. Якими вони були та з ким конкурували дивіться в цьому відео.
Як ротор все зіпсував.
Або автомобільне закляття-2

У 1957 році NSU повертається до ідеї випускати автомобілі і створює 600-кубовий NSU Prinz, який стає бестселером. Саме такі автомобілі тоді потребувала Німеччина. Виробництво автомобілів починає набирати обертів і витісняє мотоциклетну тематику. І у 1968-му NSU взагалі припиняє виробляти мотоцикли, зробивши ставку на нові технології в автомобілебудуванні.
NSU Spider
Слід згадати, що саме з NSU співпрацював Фелікс Ванкель, той самий, на честь якого було названо двигун «Ванкеля». Хоча на справді перший працюючий РПД двигун сконструював інженер NSU Вальтер Фройде, але в історію цей роторно-поршневий двигун увійшов під ім'ям «двигуна Ванкеля» за наполеглевість, якій Фелікс присвятив все життя.
Саме NSU, перша в світі, почала серійне виробництво автомобілів з РПД. Ним став невеликий NSU Spider (Спідер), який здивував увесь світ при своїй появі в 1963 році.
У 1967 році було запущено у виробництво футуристичну модель NSU Ro 80 з двороторним двигуном «Ванкеля» потужністю 115 к.с. Автомобіль був тріумфом технологій, мав безліч нагород, включаючи титул «Автомобіль 1968 року в Європі», але продавався дуже погано. Це повністю підірвало фінансове становище NSU і у 1969 році вона була придбана Audi.

Протягом 70-х років завод NSU ще продовжував виробляти свої попередні моделі: Prinz IV, 1000 та 1200 сходили з конвейеру до 1973 року, а Ro 80 — до 1977. Але потім NSU повністю перейшла на випуск моделей Audi і її старий бренд вже не використовувався.
Чим запам'яталися автомобілі NSU в історії автопрому
Який шлях був у NSU в автомобілебудуванні – дивіться у цьому відео:
Не стали в Audi міняти і власну емблему з чотирьох кілець: по-перше, на той час вона вже була досить відома, а по-друге, п'ять кілець – це символ олімпіади. Тому NSU просто увійшла в орбіту Audi.

Завод у Некарзульмі випускав свого часу моделі Audi 100 та Audi 200, збирав розроблені спільно VW та Porsche автомобілі Porsche 924 та Porsche 944. У наш час саме там виробляються Audi A6, Audi A8 та Audi R8.

Проте в Audi не забувають про NSU і навіть організували у 2023 році потужну експозицію, присвячену 150-річчю цього видатного виробника. Цікаво, що знаходиться вона на вулиці, яка теж має назву NSU.
Модельний ряд
Audi в Україні
Made on
Tilda